نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

دانلود پیرامون موسیقی و رقص

پیرامون موسیقی و رقص

پژوهشی پیرامون موسیقی و رقص در 18 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پیرامون موسیقی و رقص

پژوهشی پیرامون موسیقی و رقص
مقاله پیرامون موسیقی و رقص
پروژه پیرامون موسیقی و رقص
تحقیق پیرامون موسیقی و رقص
دانلود پایان نامه پیرامون موسیقی و رقص
پروژه
پژوهش
مقاله
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژوهش
دانلود مقاله
دانلود جزوه
دانلود تحقیق
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 173 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18

پیرامون موسیقی و رقص

 

موسیقی و رقص

از جدیدترین آهنگهای سوینگ که در سالن های امروزی نواخته می‎شود تا نواهای بدوی و ساده ضربات طبل که اجداد و پیشینیان ما در نقطه ای از فلات دور افتاده و فراموش شده آسیای مرکزی به پای آنها جست و خیز می‌کردند موسیقی پیوسته با ضرب پاهایی که در حال رقص بوده اند همراه بوده است. قبایل بدوی افریقا که در موسیقی آنان از آنچه ما ملودی می نامیم نشانی دیده نمی‎شود به کمک طبل نواهایی می نوازند و به پای آن نواها به وضع جالب و مهیجی می رقصند. همچنانکه آن قهرمان افسانه ای اساطیر یونان هر بار که می خواست نیرویش را تجدید کند به زمین می آمد و پا بر سر آن می نهاد، آهنگسازان بزرگ و برجسته نیز هر چند یک بار به سوی رقص روی می آورند تا از نیروی انگیزش آن از اشکال متنوع ضربهای آن و قوه تحرک پایان ناپذیر آن برای قویتر ساختن آثار خود مدد گیرند.

بتهوون، باخ، برامس، موزار، سیبلیوس و چایکوفسکی، همه این آهنگسازان بزرگ در برابر رقص یا این جدیدترین و کهن ترین فرم موسیقی سر تعظیم فرود آورده اند.

لازم است از یک پزشک، از یک عالم مردم شناس یا از یک متخصص امراض روحی استفسار شود چرا همه ما بی اختیار در برابر ضرب یک آهنگ از خود عکس العملی نشان می‎دهیم. شاید علت این موضوع بسیار ساده باشد و با عمل بیولوژیکی بسیار ساده ای که عبارت از ضربان منظم قلب ماست ارتباط داشته باشد. به هر حال موسیقی رقص یک شکل از هنر موسیقی است و هر کس که چند صباحی در این دنیا زیسته، با آن آشنایی پیدا کرده و از آن لذت برده است. زیرا که قدمت رقص به قدمت پیدایش انسان در روی کره خاک می رسد و شاید هم از آن زودتر پدید آمده باشد و علی رغم کلیه ظرافت کاریهای فنی و ریزه کاری های موسیقی مدرن، هم جدیدترین آهنگهای بوگی ووگی برادوی و هم اثر شگفت آور متعلق به استراوینسکی به نام «تقدیس بهار» بیشتر از آنچه ما باورمان می‎شود به نواهایی که اجدادمان در جنگها با طبل می نواختند شباهت دارد.

  • موزار منوئه از سنفنی در می بمل ماژور
  • واگنر رقص شاگردان از اپرای (ک 543) شماره 29 (دی مایسترسینگر)
  • یوهان اشتراوس والس (دانوب آبی)
  • چایکوفسکی موومان سوم از سنفنی پنجم
  • ریچارد اشتراوس رقص هفت نقاب از «سالومه»
  • راول لاوالس
  • استراوینسکی رقص قربانی از بالت تقدیس بهار

در اثر ظرافت طبع و ذوق زنان چند نسل پیش اروپا و مردان آراسته و خوش لباس کلاه گیس داری که در دربارها به گرد آنان پروانه وار می گشتند، در قرن هجدهم رقص جالبی به وجود آمد که آهنگ زیبای آن در شاهکارهای موزار، هایدن و بتهوون نیز منعکس گردیده است و تا به امروز گوشهای ما را نوازش می‎دهد. زیرا فرم منوئه فقط مرسوم و مورد علاقة دربارهای مجلل و پرشکوه ترین قرن هیجدهم نبود و این فرم در دست آهنگسازان بزرگ نسلهای بعد وسیله مطبوع و دلپذیری جهت بیان احساسات شاد و فرح انگیز آنان گردید. در دورة موزار زنان به آهنگ منوئه سنفنی در می بمل ماژور اثر وی می رقصیدند و هر آینه خواستها و مقتضیات زمان ایجاب نمی کرد که در هر سنفی موومانی به فرم منوئه گنجانده شود این موومان از سنفنی شماره 39 موزار نیز به فرم دیگری تصنیف می شد.

فرم منوئه دوران طولانی و همراه با تحولات جالبی را پیموده است. مدتها به عنوان رقص محبوب وسیله سرگرمی و انبساط خاطر کسانی بوده است که به آهنگ آن می رقصیدند و پس از آن نیز در سنفی های آهنگسازان بزجسته به اشکال متنوع و جالبی نمودار شده است. ولی در همان زمان که موزار سنفنی در می بمل خود را تصنیف می کرد و در موومان سوم آن فرم منوئه را به کار می برد، این رقص از جانب رقص شورانگیز و مورد توجه دیگری که در روستاهای اطراف شهر وین مرسوم و معمول بود مورد تهدید قرار گرفت. صدها سال بود که روستاییان اتریشی به رقص مهیج و پرنشاط سه ضربی که لاندلر نامیده می شد دل بسته بودند. همین رقص بود که بعدها از طرف واگنر در پرده سوم اپرای خوانندگان استاد به کار رفت تا به اپرای مزبور رنگ و بوی محلی داده شده باشد. اصل و ریشه فرم لاندلر نیز احتمالا چندان اصیل و قابل احترام نبوده است ولی در اواسط قرن هیجدهم این رقص تا بدان پایه آراسته و منزه شده بود که توانست در شهرهای پراگ و وین نفوذ نماید . در شهر اخیر بود که این فرم به والس تغییر یافت.

کوارتت (quartet) :

کوراتت، مجموعه ای مرکب از چهار بخش سازی یا آوازی و همچنین قطعه ای که برای این مجموعه نوشته شود. ما بین مجموعه های مختلف سازهای چهارگانه، مهمترین آنها عبارتست از «کوارتت زهی» مرکب از دو ویولن، یک ویولا و یک ویولن سل. و نیز قطعاتی برای «کوارتت پیانو» مرکب از یک پیانو، یک ویولن، یک ویولا و یک ویولن سل که توسط آهنگسازان رومانتیک نوشته شده است. کوارتت آوازی (مرکب از چهار بخش صدای انسانی) در قرون چهاردهم تا شانزدهم به فراوانی نوشته شده است.

کوارتت زهی

تاریخ کوارتت زهی، به همان اندازه تاریخ سمفونی پیچیده و غامض است. در این مورد آهنگسازان متعددی به تکامل آن کمک کرده اند و در بیشتر مواقع همان آهنگسازان که به پیشبرد سمفونی کمک کردند کوارتت زهی را اعتلا بخشیدند:‌ در واقع این دو شکل در جهت رشد مضاعف و شانه به شانه حرکت می کردند. هر یک از آن دو، حالت های ممتاز دیگری را می گرفت، جذب می کرد یا دستخوش دگرگونی قرار می داد اما یکی از آنها عمومی و ارکستری و دیگری خودمانی و مجلسی بود. این وجه تمایز خاص که در سمفونی ها و کوارتت های زهی بتهوون به اوج کمال خود می رسد، تا اواسط قرن هجدهم ناشناخته بود. اولین «کوارتت زهی»، در واقع به مفهوم کلاسیک کلمه، اصلا کوارتت نبودند بلکه در عمل سمفونی های ایتالیایی بودند که هم چهار نوازنده می توانستند آنها را بنوازند و هم یک ارکستر کوچک زهی. کوادروهای جوسپه تارتینی (از 1692 تا 1770) سمارتینی و ایتالیایی های دیگر که در سالهای 1740 یا قبل از آن ساخته شده از این دست باصطلاح کوارتت محسوب می‎شوند. یک شکل اشتقاقی از این موسیقی برای سازمان زهی در چهار صدا بوسیله امانوئل باخ در برلین، گاسمان و دیگران در وین، و بیشتر از همه بوسیلة مانهایمی ها پرورش داده شد. در اینجا نیز مفهوم کار، ارکستری بود و برای ویولا استقلال زیادی قائل نمی شدند بلکه عموما به صدای ویلن سل ضمیمه می گشت که طبعا بر آن نیز برچسب باس زدند که غالباً کنتینو بود.

دانلود پیرامون موسیقی و رقص

دانلود بررسی تأثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به گوشه‌گیری-بازداری

بررسی تأثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به گوشه‌گیری-بازداری

پایان نامه بررسی تأثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به گوشه‌گیریبازداری در 24 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی تأثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به گوشه‌گیری-بازداری

پایان نامه بررسی تأثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به گوشه‌گیریبازداری
مقاله بررسی تأثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به گوشه‌گیریبازداری
پروژه بررسی تأثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش‌دبستانی مب
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

بررسی تأثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به گوشه‌گیری-بازداری


تأثیر یاددهی مهارت های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش دبستانی مبتلا به گوشه گیری- بازداری

*دکتر پرویز شریفی درآمدی استادیار دانشگاه علامه طباطبائی  

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی تاثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار بر کاهش اضطراب مادران دارای کودکان مبتلا به گوشه‌گیری- بازداری انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه کودکان پیش دبستانی مبتلا به گوشه‌گیری- بازداری شهرستان اصفهان و والدین آنها در سال تحصیلی 83 ـ 1382 بوده است . شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای انجام گرفت . برای اجرای تحقیق ، از بین مهد کودک‌های شهر اصفهان 2 مهد کودک به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه رفتاری کودکان پیش دبستانی ، کودکان مبتلا به گوشه‌گیری- بازداری مشخص شدند . سپس آزمون اضطراب کتل برای مادران این کودکان اجرا شد . 32 نفر مادران مضطرب به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند . متغیر مستقل ، آزمون مادران بر روی گروه آزمایش اعمال شد . پس از اتمام آموزش مجدداً از دو گروه آزمایش و گواه آزمون اضطراب کتل انجام گرفت .

داده‌های حاصل از این پژوهش با روش تحلیل کواریانس و ضریب همبستگی پیرسون و به وسیله نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند . نتایج نشان داد بین گروه تحت آموزش و گروه گواه بعد از ملاحظه آموزشی تفاوت معنی داری (01/0وجود دارد . همچنین نتایج تحقیق نشان داد بین اضطراب مادران و سن آنها تفاوت معنی داری (01/0 وجود ندارد . 

 

کلید واژه: مهارت های اداره و کنترل رفتار، اضطراب. کودکان پیش دبستانی، اختلال رفتار


مقدمه

بدون شک سالهای اول زندگی آدمی‌مهمترین و مؤثرترین سالهای زندگی اوست . سالهایی که در آن شخصیت شکل می‌گیرد . بسیاری از خصایص و فضایل نیکو یا صفات و رذایل ناپسند در همین زمان در وجود انسان نقش می‌بندد . در چنین سالهای حساسی مادران بعنوان اولین مربی کودک در تربیت و چگونگی رفتارهای او مهمترین نقش را دارا هستند . حل مسائل اجتماعی ، قبول پیامدهای بدرفتاری ، بیان عواطف ، واکنش‌های مناسب نسبت به شکست معمولاً قسمتی از خزانه رفتاری یک کودک مبتلا به گوشه‌گیری- بازداری نیستند . به علت نقایصی که در رفتارهای سازشی ـ اجتماعی این کودکان وجود دارد . مکرراً مشکلاتی را در کلاس و دیگر محیط‌هایی که آنها باید شرکت کنند تجربه می‌کنند . این کودکان ممکن است در آشنا شدن با دیگران ، شروع و خاتمه مکالمات ، شرکت در بازیهای مناسب سن ، معذرت خواهی کردن ، مشکل داشته باشند . امکان دارد آنها در موقعیتهای مختلف قادر نباشند احساسات قوی خود مانند قاطعیت و ابراز وجود را نشان دهند . نظریه‌های مختلفی درباره علت گوشه گیری- بازداری وجود دارد . از دیدگاه روانکاوی فرآیندهای نیمه هشیار ، غریزه‌ها ، تجربیات آسیب زای اولیه علت گوشه‌گیری- بازداری است . طبق نظریه رفتارگرایی ، گوشه گیری و کمرویی ، رفتارهای ناسازگارانه‌ای هستند که فراگرفته شده یا به علت عدم موفقیت در فراگرفتن رفتارهای سازگارانه به وجود آمده اند. از دیدگاه زیست شناختی رفتارهای غیر عادی بوسیله مواد شیمیایی خاصی ، ناهنجاریهای مغزی ، جراحات یا بی نظمی‌کروموزومی ایجاد می‌شوند . در دیگاه جامعه شناختی ـ بوم شناسی ، رفتارهای غیر عادی بوسیله یکسری تعاملات و تبادلات با دیگر افراد به وجود می‌آید .

مادران نسبت به گوشه گیری و کمرویی کودکانشان نگران و مضطرب می‌شوند و سعی می‌کنند که اینگونه رفتارها را اصلاح کنند . بسیاری از مادران فرزندانشان را به دلیل گوشه گیری و کمرویی و ناسازگاریهایشان سرزنش و تنبیه می‌کنند به این ترتیب آنها اغلب وضع را از آنچه که هست بدتر می‌کنند .

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کودکان مبتلا به گوشه گیری و بازداری کودکانی هستند که با آنها به صورت تحقیرآمیز رفتار شده است . آشفتگی دایمی‌، عصبانیت آنی و تشویش آمیز ناشی از داشتن فرزند گوشه گیر و کمرو مادران را به خشونت وادار می‌کند . برخی مادران ، رفتارهای گوشه گیرانه فرزندشان را تحمل نمی‌کنند بنابراین مسئولیت استرس و ناکامی‌ از تربیت یک کودک گوشه گیر و کمرو می‌تواند رابطه مادر و کودک را که گاهی از پیش ناپایدار است ، ناپایدارتر کند . (وندرزندن ، ترجمه گنجی ، 1377) . اگر مادران بتوانند به علل نگرانیهای خود در مورد مشکلات کودکانشان پی ببرند ، خیلی راحت تر می‌توانند مشکلات بوجود آمده را حل نمایند . بدون آنکه موجب رنجش خود و فرزندشان شوند .

روشهای درمانی مختلفی برای درمان کودکان مبتلا به گوشه گیری- بازداری وجود دارند. بازی درمانی، رفتار درمانی ، خانواده درمانی ، درمان رفتاری ـ شناختی . بهترین روش درمانی، آموزش تدبیر براساس رفتار درمانی به مادران در برخورد با کودکان مبتلا به گوشه‌گیری- بازداری است. تأکید اصلی روی رفتار به صورتی که در زمان و مکان حاضر قابل مشاهده است ، می‌باشد . و هدف رفتار درمانی آن است که رفتار مذبور را در جهت تطابق و سازگاری تغییر دهد (مهریار ، 1369) . با استفاده از تکنیکهای رفتاری مانند پاداشها ، امتیازها ، تحسین و توجه ، سیستم‌های تقویت ژتونی ، قرار داد مشروط و دیگر سیستم‌های انگیزشی به کودکان کمک می‌کنند تا درگیر رفتارهای طبیعی و سازشی شوند . همچنین برای کاهش رفتارهای نامطلوب کودکان ، می‌توان از تکنیکهای رفتاری مانند کاهش پاداشها و امتیازها ، بی توجهی به رفتار کودک و در ناحیه محروم قرار دادن کودک استفاده شود .

آیبرگ [1] و همکارانش (1998) در تحقیقی تأثیر آموزش مادران دارای کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری را در کاهش مشکلات رفتاری آنها بررسی کردند . در این تحقیق به والدین چگونگی ایجاد یک ارتباط گرم و صمیمی‌را با کودک ، روشهای تحسین کودک و نادیده گرفتن رفتارهای نامطلوب کودک به والدین آموزش داده شد . همچنین والدین چگونگی شکل گیری رفتار کودک و تغییر رفتار را آموزش دیدند . نتایج تحقیق نشان داد که مشکلات رفتاری کودکان به طور معنا داری کاهش یافته است . در تحقیق پنکوس [2] و چوئت [3] (2002) تأثیر آموزش مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بررسی شد . بعد از آموزش مادران گزارش دادند که اختلال اضطراب جدایی کودکان کاهش یافته و رابطه آنها با کودکشان نزدیک تر و صمیمی‌تر شده است . آناستوپولوس [4] و همکاران (1992) تحقیقی درباره آموزش مادران در برخورد با فرزندانی که اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه داشتند ، انجام دادند . در این تحقیق 19 مادر که فرزندان آنها دارای بیش فعالی همراه با نقص توجه بودند از آموزش‌های ویژه استفاده کردند . این آموزش در 9 جلسه برنامه ریزی شده بود و محور آموزش برتخفیف تنیدگی های مادران بر اساس گزارشهایی که مادران از بهبود وضعیت فرزندانشان داشته اند بوده است . نتایج بدست آمده در مقایسه با گروه گواه تفاوت معناداری را نشان می‌دهد .

مندلونیز3 و همکاران (2001) در تحقیقی تأثیر درمانهای رفتاری ـ شخصیتی در مورد اضطراب ، افسردگی و روشهای مقابله در کودکان سنین مدرسه‌ای (سنین 12 ـ 7) بررسی کردند . در این تحقیق مادران و فرزندشان به طور تصادفی در یکی از سه گروه درمانی قرار گرفتند . گروه درمان مادران و کودک ، گروه درمان مادران ، گروه درمان کودک. نتایج نشان داد که همه گروههای درمانی مؤثر بوده است ، اما کودکانی که گروه درمانی مادران و کودک و گروه مادران بودند از روشهای مقابله‌ای بهتری استفاده می‌کردند . تحقیقات فودهند4 (1980) در رابطه با کودکان اختلات رفتاری نشان داد که اختلالات رفتاری در کودکان با الگوهای کلامی مادران رابطه دارد و زمانیکه مادران از کلمات مثبت و پاداشهای شفاهی استفاده می‌کردند ، مشکلات رفتاری کودکان به میزان زیادی کاهش می‌یافت . (نقل از نلسون و ایزرائل 5 ، ترجمه منشی طوسی ، 1378) و به دنبال آن اضطراب مادران کمتر می‌شد (راپی6 و همکاران، 2005).

در تحقیقی فرگوسن7  و همکاران (1999) رابط بین سن مادر و پی آمدهای روان شناختی آن را در سالهای اولیه نوجوانی مورد بررسی قرار دادند . نتایج تحقیق نشان داد که بچه‌های مادران کم سن و سال 5/1 تا 5/8 بار بیشتر از فرزندان مادران حدود 30 سال در خطر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند .

با توجه به اهمیت سلامت روانی مادران و تأثیر آن در برخورد آنها با فرزندشان، این پژوهش در جهت نشان دادن تأثیر مهارت های اداره و کنترل رفتار بر کاهش اضطراب مادران دارای کودکان پیش دبستانی دچار گوشه گیری- بازداری به قرار زیر مورد بحث قرار می‌گیرد.

ابزار پژوهش

ابزار تحقیق مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون اضطراب کتل ، پرسشنامه رفتاری کودکان پیش دبستانی (PBCI) و پرسشنامه ویژگی‌های جمعیت شناختی بودند .  

1 ـ آزمون اضطراب کتل : در این پژوهش از آزمون اضطراب کتل برای تعیین میزان اضطراب استفاده شده است . این آزمون را می‎توان در هر دو جنس و در اکثر فرهنگ ها بکار بست. مقیاس نه تنها مختص یک تشخیص است بلکه برای ترسیم نمودار تحول بیمار بکار می رود، چه می‎توان آن را پس از یک هفته یا بیشتر مجدداً بکار بست بدون اینکه آزمودنی بخش مهمی از پاسخ های گذشته خود را به یاد آورد (کراز، ترجمه منصور و دادستان، 1381) و آزمون کتل 40 سؤال دارد. 20 سؤال اول، اضطراب پنهان و 20 سؤال دوم (از 21 تا 40) اضطراب آشکار یا مرضی و کل سؤالات اضطراب کلی را نشان می‎دهد. مقیاس اضطراب کتل در سال 1368 توسط منصور و دادستان در آزمودنی های ایرانی هنجاریابی شده است. در این هنجاریابی 24894 آزمودنی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. اعتبار این آزمون، که از طریق اجرای مجدد آن و به دفعات متعدد انجام گرفته، همیشه بالاتر از 70/0 بوده است. در مورد روایی آن می‎توان داده های جدول زیر را در نظر گرفت.

جدول اعتباریابی (روایی) مقیاس اضطراب کتل

جدول نتایج گروه های عادی، عصبی و گروه هایی که به هیستری اضطراب گرفتار بودند.

گروه

تعداد آزمودنی

میانگین

انحراف معیار

عادی

795

75/26

6/11

عصبی

154

54/38

40/12

هیستری اضطراب

59

75/44

80/12



دانلود بررسی تأثیر یاددهی مهارت‌های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به گوشه‌گیری-بازداری

دانلود بررسی میزان آگاهی زنان مراجعه کننده در درمانگاه زنان بیمارستان‌های بقیه‌ا... و نجمیه نسبت به غربالگری سرطان دهانه رحم

بررسی میزان آگاهی زنان مراجعه کننده در درمانگاه زنان بیمارستان‌های بقیه‌ا... و نجمیه نسبت به غربالگری سرطان دهانه رحم

پایان نامه بررسی میزان آگاهی زنان مراجعه کننده در درمانگاه زنان بیمارستان‌های بقیه‌ا و نجمیه نسبت به غربالگری سرطان دهانه رحم در 59 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی میزان آگاهی زنان مراجعه کننده در درمانگاه زنان بیمارستان‌های بقیه‌ا... و نجمیه نسبت به غربالگری سرطان دهانه رحم

پایان نامه بررسی میزان آگاهی زنان مراجعه کننده در درمانگاه زنان بیمارستان‌های بقیه‌ا و نجمیه نسبت به غربالگری سرطان دهانه رحم 
مقاله بررسی میزان آگاهی زنان مراجعه کننده در درمانگاه زنان بیمارستان‌های بقیه‌ا و نجمیه نسبت به غربالگری سرطان دهانه رحم 
پروژه بررسی میزان آگاهی زنان مراجعه کننده در درمانگاه زنان بیمارستان‌های بقیه‌ا و نجمیه نسبت به غر
دسته بندی علوم پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 72 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 59

بررسی میزان آگاهی زنان مراجعه کننده در درمانگاه زنان بیمارستان‌های بقیه‌ا... و نجمیه نسبت به غربالگری سرطان دهانه رحم

 

1 - زایمان

 

زایمان (labor) عبارتست از انقباضات رحمی منظم که منجر به افاسمان[1] و اتساع[2] سرویکس می‌شود. چنانچه  سن تخمینی حاملگی صحیح باشد، زایمان معمولاً در فاصلة دو هفته از «تاریخ تخمینی زایمان[3]» شروع می‌شود (280 روز یا 40 هفته بعد از LMP). از آنجا که تنها 5-3% بیماران در همان زمان EDC وضع حمل می‌کنند، برای EDC محدودة 38 تا 42 هفته را در نظر می‌گیریم.

محرک طبیعی زنجیرة بیوشیمیایی که منجر به زایمان می‌گردد، ناشناخته مانده است. پیش از شروع زایمان حقیقی، نرم شدگی و کشیدگی منتشر در لیگامانهای لگنی و بافت‌های نرم واژن اتفاق می‌افتد. سرویکس نیز کوتاه و متسع می‌شود ( رسیده شدن[4]). انقباضات براکستون ـ هیکس (انقباضات ضعیف، نامنظم و ناحیه‌ای) معمولاً چند هفته قبل از شروع زایمان حقیقی رخ می‌دهد. فاکتور آزاد کنندة کورتیکوتروپین (CRF) دارای نقش مهمی است و در ابتدای سه ماهة دوم وارد گردش خون مادر شده و غلظت آن با پیشرفت حاملگی بطور تصاعدی بالا می‌رود. CRF ترشح کورتیزول آدرنال را تنظیم می‌کند و کورتیزول هورمونی است که می‌تواند قدرت انقباضات رحمی را افزایش دهد. CRF همچنین تولید اکسی توسین توسط جنین و پروستاگلندین‌ها توسط جفت را تحریک می‌کند.

احتمالاً عوامل دیگری نیز در زایمان دخالت دارند. به عنوان مثال، پروژسترون انقباض رحمی را مهار و استروژن آن را تحریک می‌کند. استروژن هم مانند CRF، تولید گیرنده‌های اکسی توسین را در رحم تحریک می‌کند. با این توصیف، با افت سطح پروژسترون در نزدیکی ترم، استروژن موجب انقباض رحم می‌شود. کشش مکانیکی (مثلاً در حاملگی دوقلو یا پلی هیدرآمنیوس) انقباضات رحمی را افزایش می‌دهد. با شروع زایمان، چندین قوس فیدبکی مثبت وارد عمل می‌شوند. برای نمونه، انقباضات رحمی موجب کشش سرویکس شده و این کشش خود باعث تحریک انقباض رفلکسی رحم و رانده شدن سرجنین به سمت سرویکس می‌شود و چرخه ادامه می‌یابد.

  • §                     پیشرفت زایمان

برای فهم بالینی بهتر، زایمان به سه مرحله تقسیم می‌شود و هریک از این مراحل دارای زمان استانداردی است که برگرفته از مطالعات و یافته‌های فریدمن می‌باشد. استفاده از یک منحنی گرافیکی زایمان (پارتوگرام[5] یا منحنی فریدمن)، به مراقبت‌های زایمانی کمک فراوانی می‌کند.

مرحلة اول زایمان با آغاز انقباضات رحمی منظم شروع شده و با اتساع کامل سرویکس پایان می‌یابد. مرحلة اول خود به سه فاز تقسیم می‌شود: ‌فاز نهفته[6] ، فاز فعال و فاز افت سرعت[7] . در جریان فاز نهفته، انقباضات به صورت پیشرونده قوی‌تر،  طولانی‌تر، مکرر‌تر و هماهنگ‌تر می‌شوند. احساس ناراحتی مادر می‌تواند جزئی یا شدید باشد.

اگر فاز نهفته در زنان نولی پار از 20 ساعت و در زنان مولتی پاراز 14 ساعت تجاوز نماید، طول کشیده محسوب می‌گردد. در فاز فعال زنان نولی پار، اتساع سرویکس از cm4-3 شروع می‌شود و در نتیجة انقباضات قوی و منظم (هر 2 تا 3 دقیقه) با اتساع کامل سرویکس (cm 10) پایان می‌یابد. این مرحلة زایمان خیلی دردناک است.  بدون بی‌حسی اپی دورال حداقل میزان اتساع، 2/1 تا 5/1 سانتیمتر در ساعت است. با بی حسی اپی دورال سرعت اتساع آهسته تر می‌شود. طی فاز فعال، درجات مختلفی از نزول سرجنین به داخل لگن مادر رخ می‌دهد.

نکته : طول فاز فعال قابل پیش ‌بینی‌تر است : 5 ساعت در زنان نولی پار و 2 ساعت در مولتی پارها.

مرحلة دوم به فاصلة زمانی بین اتساع کامل سرویکس تا تولد کامل نوزاد اطلاق می‌گردد. طی مرحلة دوم، انقباضات قوی و منظم بوده و هر 1 تا 3 دقیقه رخ می‌دهند. سرنوزاد بیشتر به داخل لگن نزول می‌کند و در بیمارانی که بی‌حسی ناحیه‌ای دریافت نکرده‌اند با هر انقباض بیمار تحریک می‌شود که بیشتر زور بزند. مرحله دوم معمولاً در نولی پارها 50 دقیقه و در مولتی پارها 20 دقیقه طول می‌کشد. بی‌حسی ناحیه‌ای این مرحله را طولانی‌تر می‌کند.

مرحله سوم زایمان به فاصلة زمانی بین تولد نوزاد تا خروج جفت گفته می‌شود. صرف نظر از تعداد زایمان‌ها، مرحلة سوم معمولاً کوتاه است (کمتر از 10 دقیقه). این مرحله اگر بیش از 30 دقیقه ادامه یابد، طول کشیده تلقی می‌گردد.

 

ژنیکولوژیک می‌باشد.

سه حلقه ایها برای سالها تنها داروهای ضدافسردگی اصلی بودند. ترکیبات اصلی در این گروه از داروها شامل آمی تریپتیلین و ایمی پرامین و نورتریپتیلین است. عوارض جانبی شایع این گروه مربوط به خاصیت ضد کولینرژیکی آنهاست. خشکی دهان، تاری دید، تأخیر ادرار، یبوست. بسیاری از بیماران که از سه حلقه ایها استفاده می‌کنند احساس گیجی یا خواب آلودگی می‌کنند. عوارض جانبی با شیوع کمتر اما ناراحت کننده شامل هیپوتانسیون ارتوستاتیک، آرتیمی‌های قلبی و گاهی افزایش وزن است. این داروها معمولاً به صورت تک دوز شبانه داده می‌شوند و حداقل به 3 هفته درمان برای اثر بخشی نیاز دارند. داروهای سه حلقه‌ای شایع در دسترس و محدودة دوزاژ آنها در زیر نشان داده شده است :

¤ آمی تریپتلین : 300-75  میلی‌گرم هنگام خواب

¤ داکسپین : 300-75 میلی گرم هنگام خواب

¤ ایمی پرامین : 300-40 میلی گرم هنگام خواب

¤ نورتریپتیلین : 200-75 میلی گرم هنگام خواب

¤ دزی پرامین : 300-75 میلی گرم هنگام خواب

هتروسیکلیک‌ها گروه‌بعدی داروهای ضدافسردگی هستند که مزیت‌های اصلی آنها نسبت به سه حلقه ایها کاهش عوارض جانبی آنتی کولینرژیک، هیپوتانسیون ارتوستاتیک و آریتمی قلبی بودند. خواب آلودگی همچنان به عنوان عارضه این داروها وجود دارد، اما در بسیاری از بیماران کاهش یافته است. همه این داروها به دوز منفرد روزانه نیاز دارند. پاسخ ضدافسردگی با تأخیر بروز می‌کند و ممکن است به 4 تا 6 هفته جهت پاسخ بالینی قابل توجه نیاز داشته باشند. داروهای شایع و دوزاژ آنها عبارتند از :

¤ آموکساپین : 40-10 میلی گرم هنگام خواب

¤ بوپروپیون : 450-225 میلی گرم هنگام خواب

¤ ماپروتیلین : 225-100 میلی گرم هنگام خواب

¤ ترازودون : 600-150 میلی گرم هنگام خواب

جدیدترین داروهای در دسترس جهت درمان افسردگی SSRI ها هستند. استفاده گسترده از این داروها در دهه گذشته بسیار زیاد شده است. این داروها حقیقتاً هیچ عارضه جانبی آنتی کولینرژیکی یا خواب آلودگی ایجاد نمی‌کنند که منجربه استفاده عموم مردم از این داروها شده است. بیشتر عوارض جانبی جدی قلبی و عروقی که با سایر داروها دیده می‌شود، حذف شده‌اند. در مقایسه با سایر داروها ناراحتی گوارشی شیوع بیشتر پیدا کرده است. به علت نداشتن عوارض جانبی قابل توجه این داروها ذهنیت درمان افسردگی را تغییر داده‌اند. اثرات درمانی ممکن است تا 4 الی 8 هفته مشاهده نشود اما بیشتر بیماران طی 2 هفته تغییر علائم را خواهند داشت. این داروها اغلب یکبار در روز مصرف می‌شوند. بعضی از سازمانهای تصمیم گیرنده درمانی مطرح کرده‌اند که این داروها را می‌توان به عنوان خط اول درمان به جای روان درمانی استفاده کرد. داروهای شایع این گروه و دوزاژ آنها عبارتند از :

¤ فلوکستین : 40-10 میلی گرم هنگام روزانه

¤ پاروکستین : 50-20 میلی گرم هنگام روزانه

¤سرترالین : 150-50 میلی گرم هنگام روزانه

¤ ونلافاکسین : 225-75 میلی گرم هنگام دوبار یا سه بار در روز

این داروها اشتها را کم می‌کنند و از افزایش وزن جلوگیری می‌کنند. افکار خودکشی و منفی را می کاهند. متأسفانه این داروها ممکن است حس رضایت ناشی از فعالیت‌ها را کاهش دهند و گزارش شده است که ارگاسم در زنان را می‌کاهند به طور کلی دارو باید حداقل 4 هفته و حداکثر 6 ماه استفاده شود. اگر چه استفاده از این داروها به مدت بیشتر از 6 ماه تأیید نشده است بسیاری از بیماران و پزشکان به استفاده از این داروها ادامه می‌دهند.

افرادی که سابقاً اقدام به خودکشی داشته‌اند، احتمالاً خارج از محدوده معمول کار یک متخصص زنان قرار دارند و احتمالاً  به بهترین نحو توسط یک روان بزشک درمان می‌شوند. سابقه رفتار سایکوتیک قبلی، بیماریهای تغذیه‌ای شدید در بیشتر موارد منجر به ارجاع فوری می‌شود. اگر تلاش اولیه با یک دارو مانند سه حلقه‌ای، هتروسیکلیک‌ها و SSRIها ناموفق باشد، بیمار احتمالاًً نیاز به پی‌گیری ارجاعی طولانی مدت و دقیق دارد. در نهایت اگر پزشک نتواند بابیمار ارتباط برقرار کند یا بیمار پاسخ به درمان ندهد، احتمالاً ارجاع به موقع بهترین راه حل است. (1)

باید یادآوری کرد که پیش از تجویز دارو برای زنان باردار، باید به نوشته‌های داخل بسته بندی داروها (که کمپانی سازنده ارائه کرده و FDA آن را تأیید کرده است) مراجعه کرد. اگر دارویی طی بارداری تجویز می‌شود، مزیت‌های آن بایستی به وضوح بیش از خطرات احتمالی مصرف آن باشد. در زیر FDA Risk category برخی از داروهای ضدافسردگی بیان شده است :

الف ـ سه حلقه ایها و چند حلقه ایها : آمی تریپتیلین (D) ، ایمی پرامین (D) ، نورتریپتیلین (D)

فرضیات و سؤالات

 

 

با توجه به اینکه مطالعه توصیفی ـ مقطعی است سوالات زیر را مطرح کردیم:

          1) فراوانی افسردگی در خانم‌های پست پارتوم چقدر است؟

2)  فراوانی افسردگی در خانم‌های پست پارتوم برحسب سن خانم حامله چقدر است؟

3)  فراوانی افسردگی در خانم‌های پست پارتوم برحسب داشتن و یا نداشتن اشتغال در بیرون از خانه چقدر است؟

4)  فراوانی افسردگی در خانم‌های باردار برحسب سن حاملگی چقدر است؟ 

5) توزیعی سنی، شغلی تعداد زایمان مادران پست پارتوم چقدر است؟

6) ارتباط بین سن مادر با افسردگی وی چیست؟

7) آیا جنسیت کودک با افسردگی مادر ارتباط دارد؟

فرضیات زیر در هنگام مطالعه متون مطرح شد:

1-   سن مادر با افسردگی وی ارتباط دارد

2-   جنس کودک با افسردگی مادر ارتباط دارد 

3-   مادرانی که از حمایت بیشتری برخوردارند دارای درصد ابتلای کمتری به افسردگی هستند 

4-   نوع زایمان با بروز افسردگی ارتباط دارد 

5-   یافته های اجتماعی - اقتصادی در بروز افسردگی نقش مهمی دارد 

6-   تعداد زایمان های کم با کمترین میزان افسردگی همراه است


 

8-1- بیان مسئله

اختلالات خلقی، از شایعترین اختلالات روانی جهان می‌باشد و در میان اختلالات خلقی، افسردگی از شایعترین اختلالات روانی می‌باشد. به طور کلی افسردگی در خانمها دو برابر آقایان شیوع بیشتری دارد که می‌توان به استرسهای متفاوت زنان، مسائل خاص زنانگی و آثار اندکرین نهفته اشاره نمود. از لحاظ تعریف، افسردگی عبارت است از وجود خلق افسرده روزانه که حداقل به میزان دو هفته به طول بینجامد. هر دوره‌ای از افسردگی می‌تواند با اندوه، احساس پوچی، نبود علاقه و لذت، بی‌تفاوتی، بی‌ارزشی، عدم تسلط بر محیط و تحریک‌پذیری مشخص می‌گردد که معمولاً با تغییراتی در تعدادی از واکنشهای عصبی نباتی شامل تغییرات وزن، اشتها، خواب نامنظم، خستگی، احساس شرمساری یا گناه، اختلال تمرکز و تصمیم‌گیری، کُندی یا تهییج حرکتی و افکاری در رابطه با مرگ همراه می‌باشد. در واقع 80% بیماران افسرده از اختلالات خواب، خصوصاً زود بیدار شدن و بیداری‌های مکرر شبانه رنج می‌برند. حدود 84%  از این بیماران احساس ذهنی ضعیف شدن تمرکز و 67%  از مختل شدن تفکر شاکی می‌باشند و حدود دو سوم بیماران به فکر خودکشی می‌افتند که از این میان 10-15%  آنها دست به خودکشی می‌زنند. (12)

 

 

فهرست مطالب

 

1- فصل اول: مقدمه وبیان مسئله

 

1-1       زایمان........................................................................................................................ 5

2-1       افسردگی.................................................................................................................... 8

3-1      اپیدمیولوژی................................................................................................................ 8

4-1      اتیولوژی..................................................................................................................... 10

5-1      افسردگی و باداری...................................................................................................... 15

6-1       درمان........................................................................................................................ 17

7-1      اهداف، فرضیات و سوالات.............................................................................................. 23

8-1     بیان مسئله .................................................................................................................... 25

9-1      بررسی متون................................................................................................................ 29

 

 

2- فصل دوم : مواد ابزار وروش کار

 

 1-2    نوع مطالعه.................................................................................................................... 32

 2-2    جمعیت مورد مطالعه و روش نمونه‌برداری..................................................................... 32

 3-2    روش جمع آوری داده ها.............................................................................................. 32

 4-2     جدول متغیرها.............................................................................................................. 33

 5-2     حذف موارد تحت مطالعه ........................................................................................... 34

 6-2    روش اجرای پژوهش.................................................................................................... 35

 7-2     نحوة تجزیه و تحلیل داده‌ها و روش آماری.................................................................. 35

 8-2     ملاحظات اخلاقی........................................................................................................ 35

9-2    نمونه پرسشنامه.............................................................................................................. 36

3- فصل سوم :نتایج 

 

1-3     نتایج............................................................................................................................. 37

 

 

 

4-فصل چهارم :بحث و پیشنهادات 

 

1-4      بحث........................................................................................................................... 45

2-4     پیشنهادات ................................................................................................................... 49

 

5-فصل پنجم:ضمایم

 

1-5  نمودارها .......................................................................................................................... 51

2-5  منابع ومآخذ..................................................................................................................... 56

 


دانلود بررسی میزان آگاهی زنان مراجعه کننده در درمانگاه زنان بیمارستان‌های بقیه‌ا... و نجمیه نسبت به غربالگری سرطان دهانه رحم

دانلود بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS

بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS

بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS در اسلاید قابل ویرایش

دانلود بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS

پایان نامه بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS 
مقاله بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS 
پروژه بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS 
تحقیق بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS 
دانلود پایان نامه بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS
پروژه
پژوهش
مقال
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 273 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18

بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS

 

نور لیزر

تعریف: نور تقویت شده به وسیله گسیل القایی

Light Amplitude Stimulated Emission of Radiation

LASER

مشخصات نور لیزر:

1.تکفامی     2.درخشایی       3.همدوسی     4.جهتمندی

 

اصل تعادل گرمایی:بنابر قانون بولتزمان اتمها ابتدا ترازهای پایین را اشغال و سپس تراز بالا را اشغال میکنند.

 

برهمکنش امواج الکترومغناطیسی با اتم

.1گسیل القایی .2گسیل خود بخودی .3جذب

 

شرط اساسی ایجاد نور لیزر

ایجاد وارونی انبوهی(inverse population):

روش های ایجاد وارونی انبوهی:

.1دمش اپتیکی  .2دمش الکتریکی

 

هدف از دمش این است که فرآیند گسیل القایی بر فرآیند جذب غلبه کند یعنی: بهره > اتلاف

 

انواع باز ترکیب و گاف نوار انرژی

.1باز ترکیب تابشی: نتیجه آن تولید فوتون است.

.2باز ترکیب غیر تابشی: نتیجه آن اتلاف انرژی بصورت گرما(فونون) است.

● Øگاف مستقیم GaAs   در این مواد تولید فوتون داریم. Øگاف غیر مستقیم Ge,Si   در این مواد تولید فونون داریم.

 

ساختارتخت بلند(FP )

Øدر ساختار تخت یکنواخت به دلیل یکنواختی محیط اطراف لایه فعال اصل بازتاب کلی برای فوتون تولید شده اتفاق نمی افتد؛ بنابراین چگالی جریان آستانه بالایی دارند. Øدر ساختار چندگانه اصل بازتاب کلی برای فوتون تولید شده رخ میدهد.(به دلیل وجود لایه های مختلف ضرایب شکست متفاوت است.)

 

 

دانلود بررسی ارتباط کاواک با طیف خروجی در لیزر نیمه‌هادی GaAS

دانلود بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان امور بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکردهای خانوادگی آنها (مددکاری اجتماعی)

بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان امور بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکردهای خانوادگی آنها (مددکاری اجتماعی)

پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان امور بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکردهای خانوادگی آنها (مددکاری اجتماعی) در 120 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان امور بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکردهای خانوادگی آنها (مددکاری اجتماعی)

پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان امور بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکردهای خانوادگی آنها (مددکاری اجتماعی)
مقاله بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان امور بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکردهای خانوادگی آنها (مددکاری اجتماعی)
پروژه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان امور بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکردهای خانوادگی آنها (مددکاری اجتماعی)
تح
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 190 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 120

بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان امور بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکردهای خانوادگی آنها (مددکاری اجتماعی)

 

مقدمه:

تنش در محیط کاری امری شایع است و بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند، لذا گروهی از صاحب نظران رفتار سازمانی فشار روانی را بیماری شایع قرن توصیف کرده اند که در دراز مدت می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود پس فرسودگی شغلی یکی از عمده ترین پیامدهای اجتناب ناپذیر تنش کاری است که به دنبال خود فرسودگی جسمی، تغییر در رفتار و عملکرد شغلی را به ارمغان می آورد، که در واقع می توان گفت فرسودگی شغلی با نشانه های زیر شناخته می شود:

1-  شاخصهای هیجانی که علایمی مثل بی علاقه شدن نسبت به شغل خود، افسردگی، احساس درماندگی و ناتوانی، از دست دادن همدلی نسبت به دیگران

2-    شاخصهای نگرشی شامل بدبینی نسبت به دیگران، نسبت به مدیریت سازمان محل کار خود گله مند شدن از دیگران

3-  شاخصهای رفتاری شامل تحریک پذیری و پرخاشگر بودن، افزایش سوء مصرف مواد و افزایش مشکلات و درگیریها با مرئوسان، روسا، همکاران، همسر و فرزندان

4-   شاخصهای روان تنی مثل ابتلا به اختلال گوارشی و سردردها و ........

5-   شاخصهای سازمانی شامل دزدی، غیبت از کار، تنزل ابعاد اخلاقی و معنوی کارکنان است. (ساعتچی 1376)

افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند یک تاثیر منفی بر همکارانشان می گذارند هم به وسیله ایجاد تضادهای پرسنلی و هم ایجاد اختلال در انجام وظایف شغلی پس می تواند مسری باشد و به صورت تعاملات غیر رسمی در شغل تداوم یابد همچنین از جمله آثاری که فرسودگی شغلی به عنوان یک سرایت کننده منفی دارد سرایت و تاثیر آن در زندگی خانوادگی افراد است. (بورک و گرنگلاس[1] 2001)

جکسون و مازلاک (1982) مشاهده نموند که سطح خستگی هیجانی مرتبط با شغل افراد با گزارش همسرانشان در مورد عصبی، ناراحت و خسته و افسرده بودن آنان در منزل ارتباط معتبری داشت. این خستگی هیجانی مرتبط با شغل با کیفیت پایین زندگی خانوادگی که توسط همسر شخص گزارش می شود ارتباط قوی داشت.

در حدود 50 سال پیش یک جامعه شناس بنام ویلارد والر اهمیت موقعیت شغلی شوهر و تاثیر آن بر ازدواج و روابط خانوادگی خاطر نشان ساخت (ایگمن 1986) وی خاطر نشان ساخت که موقعیت اقتصادی خانواده فرایند تعارض خانواده را عمیقا تحت تاثیر قرار می دهد. شرایط سخت کاری و استرسهای ناشی از آن به خانه منتقل می شود و زن و شوهر را علیه یکدیگر بر می انگیزاند. آمار بالای جدایی خانوادگی در کاکنان مشاغل که چالش و درگیری زیادی دارند، مشاهده شده است. شخصی که خودش را در شغلش شکست خورده می بیند، احتمالا با پرخاشگری در منزل در مقام جبران آن بر می آید و ذکر این نکته ضروری است که چنین خانواده هایی موفق نخواهند بود. (رسولی 81)

خانواده و کار  دو جنبه مهم زندگی هستند و تجربیات هر یک بر دیگری تاثیر می گذارد محققان در توصیف مجموعه خانواده و کار مدلهایی را برای تبیین بین زندگی خانوادگی و کار ارائه داده اند.

 

 

بیان مساله:

با توجه به روند ارتباط تعاملی بین کار و زندگی خانوادگی، جای تعجب نیست اگر کار کانون اصلی زندگی بیشتر افراد باشد، نیاز به نزدیکی، صمیمیت و دیگر نیازهای اجمماعی آنان، احتمال زیاد در محیط کار بیش از هر مکان دیگر بر آورده می شود. کار محور اصلی زندگی ما را تشکیل می دهد، به خصوص به دلیل ساعات طولانی کار و تغییرات در هنجارهای اجتماعی انواع تعارضهای کاری و خانوادگی وجود دارد. آنها شامل تنیدگیهای شغلی، بار کاری زیاد (فشارهای روانی ناشی از تلاش برای انجام نقشهای گوناگونی که با انرژی و زمان فرد همسازی ندارد، تعارض و فشار روانی همراه با ناهمسازی و یا تعارض درباره انتظارات نقش) و نیز مشکلات مربوط به مراقبت از کودک، نگهداری از بزرگسالان و مسایل مربوط به تعادل بین شغل، خانواده ها و نیازهای شخصی می باشد. در نهایت، فشارهای روانی دارای کیفیت واگیر است و به جنبه های دیگر فرد نیز سرایت می کند (بولگر[2] و دیگران 1989).

به احتمال زیاد، مسایل خانوادگی بر زندگی کاری و زندگی کاری نیز آشکارا بر زندگی خانوادگی تاثیر می کذارد. تحقیقات ملی در آمریکا نشان می دهد که 72 درصد مردان و 83 درصد زنان تعارض مهمی را بین انتظارات و نقشهای خانوادگی و کاری تحربه می کنند (کوپر[3] 1992)

تعارضهای کاری و خانوادگی هنگامی به وجود می آید که فشارهای مربوط به نقش و انتظارات در کار خانواده با یکدیگر ناهمساز باشند، مانند زمانی که شرکت در یک نقش، مشارکت در نقش دیگر را غیر ممکن می سازد. به سه طبقه بندی کلی از تعارضهای کار و خانواده می توان اشاره کرد:

تعارضهای مبتنی بر زمان، تعارضهای مبتنی بر فشار روانی و تعارضهای مبتنی بر رفتار. (گرین هاوس و دیگران 1987)

تعارضهای مبتنی بر زمان عبارت است از اینکه چگونه زمان اختصاص یافته به یک نقش باعث کاهش توجه به نقش دیگر می شود، مانند زمانی که ملاقاتهای دیر وقت شبانه با جلسات مدرسه کودک در تعارض است تعارضهای مبتنی بر فشار روانی عبارت است از تجاوز نشانه های تنیدگی مانند خستگی و تحریک پذیری از یک نقش به نقش دیگر تعارضهای مبتنی بر رفتار عبارت است از ناهمسازی رفتار در یک نقش با رفتار مورد انتظار در نقش دیگر، مانند زمانی که از کارمندان در محیط کار عینی بودن و غیر عاطفی عمل کردن و در خانواده گرم یا عاطفی بودن در نقش پرورشی مورد انتظار است.

تعاریف مختلف فرسودگی شغلی:

در مورد فرسودگی شغلی، در ابتدا یک مفهوم بی ثباتی بود و هیچ تعریف استاندادردی از آن وجود نداشت و نظرات متفاوت زیادی درباره اینکه چه چیز بوده و چه چیز می توان درباره آن انجام داد وجود نداشت و در طی سالها تحقیق پژوهشگران صاحبنظر در زمینه فرسودگی شغلی تعاریف متعددی را ارائه داده اند.

هربرت فرویدنبرگر (1975): فرسودگی شغلی را حالتی از خستگی یا ناکامی می داند که به علت از خود گذشتگی فرد، روش زندگی یا ارتباطی که منجر به وصول نتیجه دلخواه نمی‌شوند. به وجود می‌آید.

پانیز و آرنسون (1981) فرسودگی شغلی را سندروم خستگی جسمانی و عاطفی دانسته که در نتیجه توسعه گرایشات منفی شغلی و از دست دادن احساس و علاقه نسبت به بیماران (مددجو) و کارمند ایجاد می شود مازلاک و جکسون (6-1981) فرسودگی شغلی را سندرمی روانشناختی می دانند که ترکیبی از تحلیل عاطفی[4]، مسخ شخصیت[5]  و موفقیت فردی کاهش[6] یافته که در زمره افرادی که با دیگر مردم کار می کنند به میزانهای متفاوت اتفاق می افتد می دانند.

فاربر (1983) در تعریف فرسودگی شغلی می نویسد: فرسودگی شغلی حالتی از خستگی جسمی، عاطفی و روحی است که در نتیجه مواجهه مستقیم و دراز مدت با مردم در شرایطی که از لحاظ عاطفی طاقت فرساست ایجاد می شود. لنگستر (1988) فرسودگی شغلی را انطباق ناموثر با تنیدگی بیان می کند.

اولویچ و برادسکی (1980) این پدیده را به صورت فقدان پیشرونده معنویت ها، انرژی ، اهداف فردی و به عنوان نتیجه ای از شرایط سخت شغلی توصیف کرده اند.

بنا به نظر کانستابل [7] (1986) فرسودگی شغلی سندرم تحلیلی عاطفی است که با بی تفاوتی و سپس احساس غیر موثر بودن و عدم موفقیت بروز می نماید.

اوهلر[8] (1991) می نویسد: فرسودگی شغلی، مرحله‌ای از خستگی، ناامیدی است و زمانی به وجود می‌آید که فرد نتواند به اهداف خود چه از نظر زندگی و چه از جهت کاری فائق آید. فاربر در زمینه تعاریف ارائه شده در مورد فرسودگی شغلی (1983) نتیجه می گیرد که کلیه محققین در تعریف این پدیده روی چند نکته اتفاق نظر دارند : اولاً فرسودگی شغلی به نحوی با زندگی مدرن و ثانیاً به محیط کاری مربوط می شود. اما نکته اساسی در این تعاریف این است که تقریباً کلیه محققین به طریقی فرسودگی شغلی را در ارتباط با تنیدگی شغلی می دانند طبق تعریف تنیدگی عبارتست از یک نشانه درونی به محیط فیزیکی، اجتماعی یا روانی که تعادل را در معرض تهدید قرار می دهد.

فرسودگی شغلی شامل خستگی جسمی، روحی و ذهنی است و همچنین منفی گرایی نسبت به کارها و زندگی نیز از علائم ذهنی فرسودگی است. علائم خستگی جسمی عبارتند از کاهش انرژی، خستگی مزمن ضعف و احساس درماندگی، علائم خستگی روحی شامل افسردگی، احساس فقدان حمایت، ناامیدی و نداشتن راه فرار است و همچنین منفی گرایی نسبت به کارها و زندگی نیز از علائم آن است.

سوالاتی درباره این که فرسودگی شغلی تا چه حد می تواند از مفاهیمی مثل افسردگی و عدم زضایت شغلی متمایز باشد مطرح است. فروید نبرگر (1981) اظهار می دارد که افسردگی (واکنشی) اغلب با گناه همراه است در حالیکه فرسودگی شغلی اغلب با خشم همراه است. بعلاوه فرسودگی شغلی حداقل در ابتدا مربوط به شغل و موقعیت بخصوص است تا موقعیت فراگیر.

از طرف دیگر تحقیق بر روایی متمایز کننده پرسشنامه مازلاک (MBI) نشان داده که فرسودگی شغلی با اضطراب و افسردگی مرتبط است اما به وسیله مطالعات چندی که به وسیله ابزار MBI و ابزارهای متفاوت سنجش از افسردگی صورت گرفته تفاوت بین فرسودگی شغلی و افسردگی ثابت شده است (باکر و دیگران 2000 ، گلاس و مک نایت 1996 ، لیتر و دوروپ 1994)

این تحقیق ثابت کرد که فرسودگی شغلی یک مشکلی که خاص شرایط محیط کاری است، در مقایسه با افسردگی که در هر دوره زندگی فرد در تمامی قلمروها حاکم می باشد. بنابراین فروید نبرگر       (1983) و وار (1987) متذکر شدند که ، افرادی که خیلی مستعد افسردگی هستند (به عنوان مثال به وسیله ملاکهای بالای از روان رنجوری مشخص شده اند ) در برابر فرسودگی شغلی آسیب پذیر هستند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط مالازک و شافلی (1993) پنج عنصر مشترک برای پدیده فرسودگی شغلی عنوان کردند : 1)یک نوع کثرت و فراوانی نشانه های روان پریشی مثل تحلیل عاطفی و روانی،

خستگی مفرط و افسردگی

2) تاکید بر نشانه های بیمار گونه رفتاری و روانی بیشتراز مشکلات جسمانی است.

3) نشانه های بیمار گونه خودشان را در افراد معمولی که قبلاً به هیچ نوع بیماری روانی مبتلا نبودند خودشان را نشان می دهند.

4) در کارآئی و بهره وری فرد کاهش به وجود می آید زیرا گرایشات و رفتارهای منفی وجود دارد

5) نشانه های بیمار گونه فرسودگی شغلی مرتبط با کار است

بیشتر تحقیقات تجربی که با پرسشنامه مازلاک انجام شده اند نشان می دهد که رضایت شغلی همبستگی منفی با تحلیل عاطفی و مسخ شخصیت دارد. اما (بر خلاف انتظارات) فقط همبستگی ضعیف با موفقیت فردی دارد. در مطالعه ای که توسط انزمان وکلایبر (1989) با تحلیل عوامل خرده مقیاسها انجام پذیرفت به این نتیجه رسید که موقعیت فردی و رضایت شغلی یک عامل را تشکیل می‌دهند. اما بعضی از محققان نتیجه گرفته اند که اگر چه فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کاملاً با هم ارتباط دارند، ساختارهای همسانی ندارند( زدک، مازلاک، موزیر و اسکیتکا 1988). یک احتمال اینست که فرسودگی شغلی سبب افت در رضایت شغلی می شود یعنی که رضایت شغلی پیامد موثر فرسودگی شغلی است. فرضیه عکس اینست که رضایت شغلی ممکن است در اثر شرایط ضعیف محیط کار ایجاد شوند. بهر حال به به نظر می رسد در کارهای آینده باید تاکید بیشتر بر روی ابعاد مختلف فرسودگی و فرآیند آن صورت بگیرد.

نشانه های مرض فرسودگی شغلی:

فرسودگی شغلی از سه جنبه یا بعد اصلی تشکیل یافته است که عبارتند از: تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش کارآیی فردی.

فرسایش ویژگی اصلی فرسودگی شغلی بسیار تجلی آشکاری در این مجموعه سندرم دارد. وقتی که افراد تجربیات خودشان یا دیگران را در مورد فرسودگی شغلی توصیف می کنند، آنها اغلب تجربه فرسایش و تحلیل را بیان می کنند فرسایش چیزی نیست که به راحتی یا سادگی تجربه شود، بعبارتی، آن فعالیت دنباله داری است که فرد خودش را از لحاظ عاطفی و شناختی از کارش دور احساس می کنند، احتمالا می توان گفت به عنوان یک روش سازگاری با فشار کاری است.

عمده ترین مشکل قربانیان فرسودگی از کار آن است که از فرسودگی جسمی رنج می برند، قدرت آنان برای کار کردن کم است و بیشتر اوقات خسته و ناتوان هستند علاوه بر آن این افراد از نشانه ها مرضی فیزیولوژیکی بسیار مثل سردردهای مکرر، تهوع، اختلال در خوابیدن و تغییر عادات مربوط به غذا خوردن (مثل از دست دادن اشتها)، در رنج هستند: یک یدیگر از مشکل افراد مبتلا به خستگی از کار کردن است که گرفتار فرسودگی هیجانی هستند. افسردگی، احساس درماندگی و نیز احساس به دام افتادن در کار و شغل خود، بخشی از مشکلات هیجانی این افراد است. مشکل بعدی افرادی که گرفتار خستگی شغلی هستند آن است که غالبا گرفتار فرسودگی نگرشی یا در واقع مسخ شخصیت هستند این افراد نسبت به دیگران بدگمان می شوند. این تمایل در آنان ایجاد می شود که با دیگران بیشتر مانند یکی شی رفتار کنند تا به عنوان یک انسان و ضمنا نسبت به آنان نیز نگرش منفی پیدا می‌کنند. افرادی که دچار فرسودگی شغلی هستند این تمایل را پیدا میکنند که به بطلان سازی    (عمل موهن انجام دادن یا حقیر کردن) خود، شغلی‌ که به عهده دارند به سازمان محل کار خویش و به طور کلی، به ابطال سازی زندگی خود بپردازند. به عبارت ساده تر این افراد، جهان اطراف خود را بیشتر با عینک خاکستری تیره نگاه می کنند تا با عینکی که بتواند زیبایهای رنگ سرخ یا زندگی را ببینند. و بالاخره فردی که از عارضه فرسودگی شغلی در رنج است، این احساس را پیدا میکند که پیشرفت شخصی او کم است و بعبارتی عدم کارایی موازی با دو تا از جنبه های فرسودگی شغلی رشد پیدا می کنند. (1993، لیتر) و به این نتیجه می رسد در گذشته نیز قادر نبوده است پیشرفت شخصی زیادی داشته باشد و فرض او بر آن است که در آینده نیز پیشرفتی نخواهد داشت.

فرویدنبرگر و ریچلسون[9] (1980) شماره ای از نشانه های بالینی فرسودگی شغلی را ارائه می دهند که شامل موارد تحلیل، جداسازی، بی حوصلگی و بد گمانی، بیقراری و کج خلقی شدید، حس قدرت تام، سوءظن درباره اینکه قدر او را نمی دانند، پارانویا، اشکال در جهت یابی، انکار احساسات و شکایات روان تنی می شود.

ارزیابی خانواده و کارکردهای آن از دیدگاه روانشناسی:

لازمه ارزیابی خانواده ها, داشتن مدلی نظری در مورد چگونگی کارکرد آنها و خطاهایی که ممکن است در آن به وجود آید, است. مدلهایی بسیار زیادی وجود دارد از جمله این مدلها , مدل ساختاری کارکرد خانواده توسط مینوچین(1974) به توصیف شش جنبه از ساختار خانواده می پردازد که عبارتند از ساختار خانواده انعطاف پذیری,منبع , محیط زندگی, مرحله رشدی و رابطه علایم بیمار با الگوهای تعاملی خانواده. این رویکرد شیوه های درک سیستمهای اصلی و فرعی خانواده, و مرزهای آن نیز به درمانگر یادآوری می شود. در مدل چند مختصاتی که توسط ارلسون و همکاران(1983) ابداع و تحدید نظر شده است, دو جنبه رفتار خانواده, یعنی یکپارچگی و انعطاف پذیری را تشخیص دادند و معتقدند که از اهمیت بنیادی برخوردار هستند علاوه بر این مدل چند مختصاتی, نشان دهنده بعدی از ارتباط خانوادگی نیز هست(اولسون و همکاران1983) در بعد یکپارچگی و انطباق) حیاتی است. مدل بیورز در سال 1981معرفی شد. این مدل دارای دو محور است. یکی مربوط به "کیفیت سبک تعامل خانواده" و دیگری سطح انطباق پذیری و انعطاف خانواده می باشد(بارکر1375)

هم اکنون رویکردهای تجربی مهم ارزیابی خانواده ها (کار,2000) عبارتند از مدل نظامهای خانواده بیورز, مدل حلقوی, مدل مک مستر, مدل فرآیند و نظام ارزیابی خانواده, دارلینگتون, در هر چهارچوب مفهومی, روشهای متفاوت اندازه گیری, مزایای متفاوتی دارند بنابراین مدل های خانوادگی ای که بیش از یک ابزار برای ارزیابی فراهم می کنند, نسبت به سایر مدل ها, دیدگاه جامعتری از کارکرد خانواده ارائه می دهند.(سالاری 1380) مدل نظامهای خانواده بیوزر، مدل حلقوی و مدل مک مستمر، برای ارزیابی خانواده، هم ابزارهای خودسنجی دارند و هم ابزارهای مشاهده ای. ابزارهای مربوط به مدل حلقوی و مدل مک مستر به صورت گسترده ای در مطالعات مختلف به کار رفته است. در هر دو مدل ابزارها به وسیله مقایسه خانواده های مشکل دار و خانواده های فاقد علامت روا شده اند، اما مشخص گردیده است که ابزارهای مک مستر در شناسایی خانواده های بالینی حساسیت بیشتری دارند و نیز همبستگی بین مقیاسهای رتبه بندی بالینی و مقیاسهای خود سنجی آن در یک نمونه بالینی بیشتر بوده است(سالاری 1380) بر این اساس در پژوهش حاضر برای ارزیابی کارکرد خانواده از مدل مک مستر استفاده شده است.

مدل مک مستر از کارکرد خانواده:

مدل مک مستر برای ارزیابی کارکرد بهنجار خانواده طراحی شده است اما تمام جنبه های کارکردهای خانواده را پوشش نمی دهد، و تنها جنبه های ثابت شده از نظر بالینی مهم است تعریف شده است و در واقع یک مدل سیستمی با جهت گیری بالینی از کارکرد خانواده است که خصوصیات ساختاری و سازمانی گروه خانواده و الگوهای تبادلی مهم موجود میان اعضای خانواده را معین می‌کند         (میلر و همکاران 2000) هر بعد بر روی پیوستاری از کارآیی تا ناکارآیی اندازه گیری می شود و به دو طبقه مجزا تقسیم می گردد: ابزاری و عاطفی، هدف از درمان آن است که خانواده را قادر سازد تا از یک دامنه ناکارا به سوی دامنه کاراتر حرکت کند این شش بعد عبارتند از حل مساله، ارتباط، نقشها، پاسخدهی عاطفی، آمیختگی عاطفی کنترل رفتار (میلر و همکاران b 2000)

 

دانلود بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان امور بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکردهای خانوادگی آنها (مددکاری اجتماعی)