بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان
مسأله تحول اخلاقی – اجتماعی با فرایند اجتماعی شدن یا جامعهپذیری و همنوایی همبستگی زیادی دارد جامعهپذیری و همنوایی دو زاویه دارد؛ یکی شیوهها و الگوهایی است که متولیان جامعه برای درونی کردن یا آموزش دادن هنجارهای اقتصادی، عرفی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی به کار میگیرند |
دسته بندی | روان شناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 71 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 102 |
بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان
موضوع این پژوهش بررسی رشد قضاوت اخلاقی در دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و همچنین مقایسهای بین متولدین سالهای 63، 61، 60 و 59 است.
گروه نمونه از دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین انتخاب شده است. تعداد افرادی که در این پژوهش شرکت داشتند 96 نفر بود که به چهار گروه 24 نفری تقسیم شدند.
تلاش این بررسی، تحقیق دربارة نظریه روان شناسان شناختی به خصوص پیاژه و کهلبرگ است و در پی پاسخ به این سؤال است که آیا اخلاق تابع مراحل رشد عقلی است، به عبارتی دقیقتر آیا قضاوتهای اخلاقی همراه با افزایش توانشهای شناختی و سن، رشد مییابد؟
فهرست مطالب
مقدمه: جایگاه اخلاق در جهان معاصر:
رشد ملاکهای اخلاقی:
بیان موضوع:
هدف پژوهش:
ضرورت و اهمیت پژوهش:
تاریخچه مختصر در جهان و ایران
مفهوم اخلاق با چه مفاهیم دیگری در ارتباط است؟
ماهیت اخلاق :
مفهوم رشد اخلاقی در نوجوانی و جوانی
زمینههای اجتماعی و فرهنگی رشد
تعریف واژهها:
نکاتی دربارة چگونگی تحول اخلاقی
دیدگاههای روان شناختی دربارة اخلاق:
دیدگاه بد سرشت بودن ذاتی انسان:
رشد اخلاق در کودک:
روش آموزش اخلاق:
ب- دیدگاه نیک سیرت بودن فطری انسان:
تعریف اخلاق:
شاخص اخلاق:
رشد اخلاق:
رشد شناختی:
شناخت:
تحول شناختی از دیدگاه پیاژه:
رشد اخلاقی از دیدگاه پیاژه
1- مرحله تابعیت
2- مرحله استقلال اخلاقی
رشد اخلاقی از دیدگاه کهلبرگ
الف- سطح اخلاق قبل قراردادی
مرحله اول: اخلاق بر پایه تنبیه و اطاعت
مرحله دوم: اخلاق ابزار گونة نسبی
ب- سطح اخلاق قراردادی
مرحلة سوم: اخلاق پسر خوب، دختر خوب
مرحلة چهارم: اخلاق بر اساس قانون و نظم
ج- سطح اخلاق فرا قراردادی
مرحله پنجم: اخلاق بر اساس پیمان اجتماعی
مرحلة ششم: اخلاق بر اساس اصول جهانی
محدوده سنی در رشد قضاوت اخلاقی
مفاهیم مهم در نظریه کهلبرگ
2-استدلال و داوریهای اخلاقی با جنبههای شناختی ارتباط دارد.
مقایسه نظامهای اخلاقی پیاژه و کهلبرگ
ج- دیدگاه نه بد و نه خوب بودن ذاتی انسان:
تعریف اخلاق:
شاخص اخلاق:
رشد اخلاق:
روش تحقیق در اخلاق:
آموزش اخلاق:
پیشینة مطالعاتی در جهان و ایران:
قضاوت اخلاقی بهتر و رشد یافته تری صورت میگیرد. (رمضانی، 1378)
فصل سوم روش شناسی
موضوع پژوهش:
سؤالهای پژوهش:
فرضیههای پژوهش:
تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش:
روش پژوهش:
نوع پژوهش:
ابزار پژوهش
شیوه نمره گذاری
سطح اخلاق قبل قراردادی
سطح قراردادی
سطح فرا قراردادی
جمعیت پژوهش
نمونة پژوهش:
روش انتخاب آزمودنی:
تجزیه و تحلیل آماری:
تجزیه و تحلیل کیفی:
روشهای جدید در سنجش قضاوتهای اخلاقی
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل نتایج
توصیف اطلاعات:
جدول 1-4- توزیع فراوانی مراحل تحول قضاوت اخلاقی در گروههای سنی مختلف
جدول 2-4- فراوانی، درصد فراوانی، فراوانی تراکمی و درصد فراوانی تراکمی مراحل قضاوت
جدول 3-4- واریانس نمرات چهار گروه
جدول 4-4- نتایج تحلیل واریانس میانگین چهار گروه
جدول 5-4- نتیجه t استودنت میانگین گروههای 1 و 2
جدول 6-4- نتیجه t استودنت میانگین گروههای 1 و 3
جدول 7-4- نتیجه t استودنت میانگین گروههای 1 و 4
جدول 8-4- نتیجه t استودنت میانگین گروههای 2 و 3
جدول 9-4- نتیجه t استودنت میانگین گروههای 2 و 4
جدول 10-4- نتیجه t استودنت میانگین گروههای 3 و 4
فصل پنجم
تبیین فرضیه
تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش
فرضیههای دیگر این پژوهش عبارتند از:
محدودیتها:
پیشنهادها:
فهرست منابع
مقدمه: جایگاه اخلاق در جهان معاصر:
رشد ملاکهای اخلاقی:
بیان موضوع:
هدف پژوهش:
ضرورت و اهمیت پژوهش:
تاریخچه مختصر در جهان و ایران
مفهوم اخلاق با چه مفاهیم دیگری در ارتباط است؟
ماهیت اخلاق :
مفهوم رشد اخلاقی در نوجوانی و جوانی
زمینههای اجتماعی و فرهنگی رشد
تعریف واژهها:
نکاتی دربارة چگونگی تحول اخلاقی
دیدگاههای روان شناختی دربارة اخلاق:
دیدگاه بد سرشت بودن ذاتی انسان:
رشد اخلاق در کودک:
روش آموزش اخلاق:
ب- دیدگاه نیک سیرت بودن فطری انسان:
تعریف اخلاق:
شاخص اخلاق:
رشد اخلاق:
رشد شناختی:
شناخت[1] :
تحول شناختی از دیدگاه پیاژه:
رشد اخلاقی از دیدگاه پیاژه
1- مرحله تابعیت
2- مرحله استقلال اخلاقی
رشد اخلاقی از دیدگاه کهلبرگ
الف- سطح اخلاق قبل قراردادی[2]
مرحله اول: اخلاق بر پایه تنبیه و اطاعت
مرحله دوم: اخلاق ابزار گونة نسبی
ب- سطح اخلاق قراردادی
مرحلة سوم: اخلاق پسر خوب، دختر خوب
مرحلة چهارم: اخلاق بر اساس قانون و نظم
ج- سطح اخلاق فرا قراردادی[3]
مرحله پنجم: اخلاق بر اساس پیمان اجتماعی
مرحلة ششم: اخلاق بر اساس اصول جهانی
محدوده سنی در رشد قضاوت اخلاقی
مفاهیم مهم در نظریه کهلبرگ
2-استدلال و داوریهای اخلاقی با جنبههای شناختی ارتباط دارد.
مقایسه نظامهای اخلاقی پیاژه و کهلبرگ
ج- دیدگاه نه بد و نه خوب بودن ذاتی انسان:
تعریف اخلاق:
شاخص اخلاق:
رشد اخلاق:
روش تحقیق در اخلاق:
آموزش اخلاق:
پیشینة مطالعاتی در جهان و ایران:
قضاوت اخلاقی بهتر و رشد یافته تری صورت میگیرد. (رمضانی، 1378)