بررسی میزان تاثیر اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان
با توجه به موضوع، با توجه به زمینهها و با توجه به سئوالات اساسی و با توجه به تجربیات باید اظهار کرد، برای اینکه تعلیم وتربیت از چارچوب محدود مدرسه خارج شود و کارکردهای اجتماعی آن در پهنه توسعه اقتصادی و سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه روشن گردد و دانش آموزان با محیط زندگی خود سازگار گردند باید فعالیتهای اردویی سرلوحه روشهای نوین آموزش و پرورش قرار |
دسته بندی | علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 111 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 95 |
بررسی میزان تاثیر اردوهای تربیتی آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان
بررسی و شناخت علل و عوامل اردوهای تربیتی – آموزشی در رشد اجتماعی دانش آموزان از دیدگاه معلمین مربوطه
آشنائی
با نظرات معلمین نسبت به نقش اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد اخلاقی دانش
آموزان تحقیق و مطالعه دیدگاههای معلمین مربوطه نسبت به نقش اردوهای تربیتی
- آموزشی در کاهش انحرافات دانش آموزان
آگاهی از نظرات معلمین نسبت به تأثیر اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد قوای ذهنی و جسمیدانش آموزان
بررسی میزان تفاوت و نگرش معلمین و مربیان نسبت به نقش و اهمیت اردوهای تربیتی – آموزشی
سئوالات تحقیق
1- آیا برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی با توجه به اهمیت نیازهای رشد شخصیت دانش آموزان دورة ابتدائی تهیه میشود ؟
2- برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به نیازهای رشد عاطفی دانش آموزان توجه کافی میشود ؟
3- آیا در برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به نیازهای رشد عاطفی دانش آموزان توجه کافی میشود ؟
4- آیا در برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به رشد توانائی ذهنی دانش آموزان توجه میشود ؟
5- در برنامهریزی اردوهای تربیتی –آموزشی تا چه حد به اهمیت رشد قوای جسمانی دانش آموزان توجه کافی میشود ؟
6- آیا در برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به رشد مفاهیم آموزشی و ایجاد علاقه نسبت به تحصیل در نظر گرفته میشود ؟
اهمیت و ارزش موضوع تحقیق
الهوا و العبوا فانی اکره ان یری فی دینکم غلظه حضرت رسول اکرم (ص)
رفتار خود را با نرمی و بازی همراه کنید
زیرا دوست ندارم که در راه و روش شما درشتی و خشونت دیده شود.
از دیدگاه نظام تربیتی اسلام، انسان به اراده خداوند خلیفه خدا در روی زمین قرار داده شده است.
پس
باید خدایگونه شود و به اخلاق الهی آراسته گردد و مظهر اسماء الحسنی شود.
او در حرکت از خودی خود و رسیدن به لقاء الله در مسیر و حرکتی دائمی است و
در این راه از تمامی موهبات خداوندی که بدو عطا شده است اعم از اعضاء و
جوراح و نیروهای نهانی خویش استفاده مینماید. چون معلومات و مهارتهای
مختلف انسان جنبه اکتسابی دارد. لذا برای به فعلیت درآوردن استعدادها و
قوای خویش اعم از ظاهر و باطن لازم است به آموزش و تمرین بپردازد و اهمیت
اردوهای تربیتی – آموزشی برای رسیدن به کمال لایق انسانی در همینجا آشکار
میشود.
بطور کلی اهم اهداف اردوهای تربیتی – آموزشی در سه بخش خلاصه میشود :
1- ساختن شخصیت انسانها و تربیت و تزکیه آنها
2- بهداشت و سالم سازی افراد
3- آمادگی فرد و جامعه برای مقابله با تجاوزگران به حریم حق و اسلام و همچنین احقاق حقوق
براین
اساس اردوهای تربیتی – آموزشی به عنوان یک روش عملی میتواند تحقق بخش
اهداف تربیتی اسلام باشد. یعنی پرورش و تزکیه افراد از طریق علم و نه صرفاٌ
خواندن و شنیدن و گفتن. به واسطه گردش و یا برخورداری از فرصتهای فراوانی
که در حین فعالیتهای مختلف اردویی بوجود می آید، بهترین موقعیت برای ارائه
نکات تربیتی و شناخت ویژگیهای روحی و اخلاقی افراد و القاء ارزشهای الهی
بدست می آید. اهمیت این امر در دوران تربیت پذیری ( کودکی، نوجوانی، جوانی )
بیشتر است. لذا این مسائل مهم به عنوان محور و اساس فعالیتهای تربیتی و
پرورشی محتاج دقت و توجه فراوان میباشد.
« اردو نمیبریم برای
اینکه بچه را را با تجملات مأنوس کنیم و همه مشکلات و مسئولیتها را از روی
دوش آنها برداریم. بلکه اردو میبریم تا عملاٌبه بچهها نظم در زندگی فردی
و اجتماعی روزمره، همکاری، خدمت، مسئولیت پذیری، وقت شناسی و استفاده از
کمترین امکانات برای مبارزه با مشکلات را آموزش دهیم. اردو میبریم تا
عملاٌ دقت، ظرافت، پاکیزگی، خلاقیت، ادب و متانت، خوش روئی، احترام متقابل و
قدرت انتقاد و بررسی بچهها آموزش دهیم. اردو میبریم تا توان جسمی و روحی
بچهها را تقویت کنیم و خلاصه اردو میبریم که آینده سازان جامعه
اسلامیرا آماده کنیم برای ساختن فردایی خوب و مطمئن. » [1]
بنابراین
با توجه به نقش و اهمیتی که اردوهای تربیتی – آموزشی در تعلیم و تربیت
جدید دارد براستی چرا برگزاری اردوهای تربیتی – آموزشی مورد استقبال مربیان
قرار نمیگیرد ؟ چه عواملی را میتوان به عنوان موانع اصلی در این راه
برشمرد ؟چرا مدیران و معلمین عنایت خاصی به این امر مهم ندارند ؟ و چه
عواملی باعث شده است که اردوهای تربیتی – آموزشی بعنوان یک آموزش
رسمیشناخته نشده است ؟ چرا اردوها برای جامعه ما ناشناخته باقی مانده یا
حداقل اهمیت آن کمرنگ جلوه کرده است ؟ و بالاخره چرا تحقیقات کمیدر این
باره شده است و هزاران چرا. ..
تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به
سئوالات فوق میباشد و از آنجایی که برنامهریزی بدون پشتوانه اطلاعاتی و
پژوهشی امروزه امکان پذیر نیست. لذا بررسیهای پژوهشی در این رابطه
میتواند ما را درپیشبرد اهداف کمک موثر نماید و جواب سئوالات را برایمان
روشن سازد و همچنین راهحلهای مناسبی را ارائه نماید.
اهمیت تحقیق:
با توجه به موضوع، با توجه به زمینهها و
با توجه به سئوالات اساسی و با توجه به تجربیات باید اظهار کرد، برای اینکه
تعلیم وتربیت از چارچوب محدود مدرسه خارج شود و کارکردهای اجتماعی آن در
پهنه توسعه اقتصادی و سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه روشن گردد و دانش
آموزان با محیط زندگی خود سازگار گردند. باید فعالیتهای اردویی سرلوحه
روشهای نوین آموزش و پرورش قرار گیرد.
چنین تحولی مستلزم اتخاذ تغییر در
محتویات برنامههای آموزش و پرورش است. برای اینکه ما آموزش و پرورش پویا و
فعال و سازنده داشته باشیم باید برگزاری اردوهای تربیتی - آموزشی را
درکنار فعالیتهای دیگر آموزشی قرار دهیم و معلمین مربوطه از آمادگی لازم و
آموزش کافی در این زمینه برخوردار باشند. نهاد آموزش و پرورش برای برگزاری
فعالیتهای اردویی دانش آموزان باید ملزم به ارائه مجوز و پرداخت هزینههای
موجود باشد تا راه برای اردو رفتن دانش آموزان باز باشد و دانش آموزان
بتوانند همگی با امید و نشاط به آینده در آن شرکت کنند و معلمین از بار
مسئولیت اردو بردن دانش آموزان شانه خالی نکنند.
هدف اصلی آموزشهای
جدید تنها پرداختن به ذهنیات و حافظه دانش آموزان نیست بلکه پرورش انسان
سالم و با شخصیت مطلوب و خلاق ملاک این امر مهم است. در این پژوهش شناسایی
راههای تثبت کارکردهای اردوهای تربیتی – آموزشی به عنوان مکمل و تکمیل
کننده در نظام آموزش و پرورش است.