دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 19 صفحه
مدیریت بر خویشتن چکیده کسی که نمی تواند خودش را مدیریت کند آیا می تواند بر دیگران مدیریت کند؟
این سوالی بود که سبب ایجاد مفهوم خود مدیریت شد خود مدیریتی موضوعی است که اخیرا در ادبیات مدیریت مد نظر علمای این رشته قرار گرفته است نقطه قوت این سبک مدیریتی خود انسان است که می خواهد مدیریت کردن را از خودش شروع و در سازمان و جامعه به اوج برساند یقینا راز موفقیت انسانها در پیچیدگی های هزاراه سوم (خود مدیریتی) خواهد بود حفظ ارزش ها و آزادی های فردی و تحصیل استقلال فردی مهمترین نتیجه است که انسانها از فعالیتهای خود انتظار دارند خود مدیریتی مقوله ای است که در ایجاد قدرت افراد برای مدیریت بر رفتار و عملکرد شان در حیطه فردی و سازمانی و در جهت ارتقای بهره وری فردی و سازمانی نقش مهمی را ایفا می کند در این مقاله تلاش شده خود مدیریتی را از جنبه های مختلف از جمله تعریف و مفهوم خود مدیریتی اصول و فرآیند خود مدیریتی جایگاه خود مدیریتی در یک مدیریت موثر مزایا و نتایج خود مدیریتی مورد بررسی قرار دهیم.
کلید واژه ها خود مدیریتی خود ترکیبی، خود ترمیمی، خود بهینگی، خود حمایتی تعریف و مفهوم خود مدیریتی خود مدیریت به دنبال تغییر نگرش و شخصیت نیست بلکه می خواهد رفتار را تحت کنترل در بیاورد و اگر لازم باشد تغییراتی را در آن ایجاد کند به عبارت دیگر خود مدیریتی از معرفت پذیری اجتماعی نشات می گیرد.
خود مدیریتی را می توان در دو حوزه تعریف و تشریح کرد: 1- حوزه علوم رفتاری: خود مدیریتی عبارت است از شناخت و پرورش ابعاد و صفات روحی و روانی مثبت و شناخت و حذف ابعاد و صفات منفی روحی و روانی افراد.
2- حوزه علوم مدیریتی: خود مدیریتی عبارت است از شناسایی درست توانایی ها و استعدادها و تلاش برای پرورش و شکوفایی آنهاست در تعریف دیگری چنین امده است که خود مدیریتی تکنیکی است که به سیستم کمک می کند تا بصورت اتوماتیک خود را کنترل و هدایت کند.
اهمیت و ضرورت خود مدیریتی در عصر حاضر مهمترین رویدادی که در آینده به وقوع خواهد پیوست قطعا فن آوری با تجارت الکترونیک نخواهد بود بلکه یک تغییر و تحول اساسی در زندگی بشری اتفاق خواهد افتاد که همانا با رشد فزاینده و محسوس تعداد انسانها مورد توجه قرار می گیرد که نخستین گام مدیریت انسانهاست که در سرلوحه آن مدیریت خود افراد بر خودشان (خود مدیریتی) می باشد و دلیل آن عدم وجود فرصت آمادگی و توان لازم جامعه برای پرداختن به این اهم می باشد.
باید توجه داشت که خود مدیریتی یک فرآیند اختیاری است نه یک فرآیند اجباری به عبارت دیگر افراد به خواست خودشان به آن گرایش پیدا می کنند و نه به اجبار دیگران به همین جهت علمی شدن و نتیجه بخش بودن آن دور از انتظار و ذهن نیست و کاری شدنی است به عنوان مثال در اوایل 1999 شرکت تاکویل دارنده فروشگاهها و کیوسک های زنجیره ای تاکوبل قصد افزایش و توسعه تعداد فروشگاهها و بوتیک های خود را به عددی بیش از هزار مورد را داشت این درست زمانی بود که با مشکل کمبود مدیران متخصص و مجرب برای اداره فروشگاهها مواجه بود.
برای حل مشکل دو راه بیشتر نداشت یا باید از منابع خارجی مدیران مجرب را به خدمت می گرفت که این کار برای آن بسیار پر هزینه و کمرشکن بود و یا هزاران کارگر غیر متخصص را آموزش می داد که خود را مدیریت