نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

دانلود پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)

پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)

پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)

دانلود پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)

پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)
دسته بندی پرسشنامه
فرمت فایل doc
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 5

توضیحات ابزاری

مقیاس کمال گرایی[1] چند بعدی تهران (بشارت،1386) یک آزمون 30 سوالی است که سه بعد کمال گرایی خودمدار[2]، کمال گرایی دیگر مدار[3] و کمال گرایی جامعه مدار[4] را در مقیاس 5 درجه ای لیکرت (از نمره 1 تا 5) می سنجد. حداقل و حداکثر نمره آزمودنی در زیر مقیاس های سه گانه آزمون به ترتیب 10 و 50 خواهد بود. مقیاس هایی که از آنها برای ساخت مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران استفاده شد عبارت بودند از «مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراست[5] و همکاران»، «مقیاس کمال گرایی چند بعدی هویت[6] و فلت[7]»، «مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورت[8] و همکاران» و مواردی از زیر مقیاس های پرسشنامه های دیگر، مخصوصاً پرسشنامه های سنجش اختلال های خوردن. از مجموعه 67 سوال اولیه که برای سنجش ابعاد کمال گرایی مناسب تشخیص داده شدند، ابتدا یک مجموعه 45 سوالی بر حسب ضرایب توافق بیشتر بین نظر سه متخصص در این زمینه، تهیه، و برای اجرای مقدماتی آماده شد. سپس مطابق نتایج ضرایب توافق کندال که بر اساس نظر ده متخصص روانشناس محاسبه شد و نیز نتایج مقدماتی تحلیل عوامل، 30 سوال که ارزش ویژه آنها بیشتر از 1 بود، برای سه عامل کمال گرایی خودمدار، کمال گرایی دیگر مدار و کمال گرایی جامعه مدار انتخاب شدند و روی نمونه پژوهش اجرا شدند.

دانلود پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین ساختار سرمایه، مالکیت سهام و عملکرد شرکت‌ها

بررسی رابطه بین ساختار سرمایه، مالکیت سهام و عملکرد شرکت‌ها

هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین ساختار سرمایه ، ساختار مالکیت و عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 تا 1390 می­باشد

دانلود بررسی رابطه بین ساختار سرمایه، مالکیت سهام و عملکرد شرکت‌ها

ساختار سرمایه
مالکیت سهام
عملکرد شرکت
مالکیت مدیریتی
مالکیت نهادی
مالکیت خارجی
مالکیت دولتی
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 340 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 120

هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین ساختار سرمایه ، ساختار مالکیت و عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 تا 1390 می­باشد. در این تحقیق که از اهرم مالی(نسبت کل بدهی ها به کل دارایی ها) به عنوان معیار ساختار سرمایه، از بازده دارایی ها به عنوان معیار عملکرد شرکت­ها استفاده شده، تاثیر ساختار مالکیت از دو جنبه نوع مالکیت(مالکیت نهادی، مدیریتی، شرکتی، خارجی) و تمرکز مالکیت مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل 81 شرکت طی سال های 1385 تا 1390 در سطح اطمینان 95% نشان می دهد:1) بین ساختار سرمایه و عملکرد (کارایی) شرکت ها رابطه معناداری وجود ندارد، 2) بین مالکیت مدیریتی، مالکیت خارجی و تمرکز مالکیت و کارایی(عملکرد) شرکت ها رابطه مستقیم معناداری وجود دارد و 3) بین مالکیت مدیریتی، مالکیت خارجی و تمرکز مالکیت با ساختار سرمایه رابطه مستقیم معنادار وجود دارد در حالی که این رابطه برای مالکیت نهادی و مالکیت شرکتی معنادار نمی باشد.

فهرست مطالب

چکیده:1

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1مقدمه3

2-1 بیان مساله4

3-1 چارچوب نظری. 7

4-1 فرضیه های تحقیق. 8

5- 1 اهداف تحقیق. 9

6-1 اهمیت تحقیق. 9

7-1 روش تحقیق. 10

8-1 گردآوری اطلاعات.. 11

9-1 حدود مطالعاتی. 12

10-1 تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات.. 13

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2 مقدمه16

2-2ساختار سرمایه17

1-2-2 تعریف ساختار سرمایه17

2-2-2 نظریه های مرتبط با ساختار سرمایه18

1-2-2-2 نظریه درآمد خالص 18

2-2-2-2 نظریه درآمد عملیاتی خالص 18

3-2-2-2 نظریه سنتی. 18

3-2-2 تئوری های مختلف پیرامون ساختار سرمایه شرکت ها19

1-3-2-2 -تئوری مودیلیانی و میلر 19

2-3-2-2تئوری تبادل ایستا20

3-3-2-2 تئوری سلسله مراتب گزینه های تامین مالی 20

4-3-2-2 تئوری ساختار سازمانی. 21

4-2-2انواع ساختارسرمایه21

1-4-2-2 شرکتهای تمام سرمایهای (غیراهرمی )21

2-4-2-2 شرکتهای اهرمی. 22

5-2-2 اهمیت ساختار سرمایه23

6-2-2 هزینه سرمایه 24

1-6-2-2 هزینه حقوق صاحبان سهام 24

2-6-2-2 هزینه بدهی. 25

3-2چارچوب نظری تحقیق. 26

4-2 ساختار مالکیت.. 28

1-4-2حاکمیت شرکتی. 28

1-1-4-2مفهوم حاکمیت شرکتی. 28

2-4-2 تئوری نمایندگی 29

3-4-2انواع مالکیت.. 30

1-3-4-2 سرمایهگذاران نهادی. 30

2-3-4-2 سرمایهگذاران شرکتی. 33

3-3-4-2 سرمایهگذاران مدیریتی. 35

4-3-4-2 سرمایهگذاران خارجی. 39

5-2 تمرکز مالکیت.. 39

1-5-2سهامداران عمده40

2-5-2سهامداران جزء. 41

6-2عملکرد شرکت.. 41

1-6-2 شاخصهای سنجش عملکرد (سنتی ونوین )41

7-2پیشینه تحقیق. 42

1-7-2تحقیقات خارجی. 42

2-7-2 تحقیقات داخلی. 47

 فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

1-3 مقدمه55

2-3 روش پژوهش.. 56

3-3 فرضیه های تحقیق. 56

4-3 جامعه و نمونه آماری. 56

5-3گردآوری اطلاعات.. 57

6-3 متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی. 58

1-6-3مدل رگرسیونی بررسی فرضیه اول پژوهش.. 58

2-6-3 مدل رگرسیونی بررسی فرضیه دوم پژوهش.. 60

3-6-3مدل رگرسیونی بررسی فرضیه سوم پژوهش.. 62

7-3 روش‌ها و ابزار تحلیل داده‏ها64

8-3 روش‌های آماری آزمون فرضیه ها64

9-3 رگرسیون چند متغیره65

1-9- 3 ضریب تعیین و ضریب تعیین تصحیح شده66

2-9-3 مفروضات رگرسیون خطی. 66

3-9-3 آزمون استقلال خطاها67

4-9-3 آزمون مناسب بودن مدل. 67

5-9-3 آزمون معنادار بودن ضرایب.. 68

10-3 بررسی ساختار دادههای ترکیبی و انواع مدلهای آن. 68

1-10-3 مدل اثر ثابت.. 69

2-10-3 مدل اثر تصادفی. 69

3-10-3 آزمونهای تشخیص در دادههای ترکیبی. 70

1-3-10-3 آزمون چاو. 70

2-3-10-3 آزمون هاسمن. 71

4-10-3 پایایی متغیرها در دادههای ترکیبی. 71

1-4-10-3 آزمون ایم ، پسران و شین. 72

2-4-10-3 آزمون لین و لوین. 73

11-3 خلاصه فصل. 75

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

1-4مقدمه‏77

2-4 توصیف نمونه آماری. 77

3-4 آمارتوصیفی داده‌ها78

4-4 تعیینمدلمناسببرایتخمینمدلرگرسیون. 79

5-4 آزمون فروض کلاسیک رگرسیون. 81

1-5-4 آزمون نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق. 81

2-5-4 آزمون استقلال خطاها81

3-5-4 بررسی نرمال بودن توزیع خطاها82

1-3-5-4 مدل رگرسیونی فرضیه های اول و دوم82

2-3-5-4 مدل رگرسیونی فرضیه سوم83

6-4 آزمون فرضیات تحقیق. 84

1-6-4 فرضیه اول. 84

2-6-4 فرضیه دوم85

3-6-4فرضیه سوم86

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

1-5مقدمه89

2-5 خلاصه پژوهش.. 89

3-5 بررسی یافته‌ها و تفسیر نتایج پژوهش.. 91

1-3-5 فرضیه اول. 91

2-3-5 فرضیه دوم91

3-3-5 فرضیه سوم92

4-5 محدودیت‌های پژوهش.. 92

5-5 پیشنهادهای کاربردی پژوهش.. 93

6-5 پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی. 94

پیوستها

منابع و ماخذ

منابع فارسی:107

منابع لاتین:109

چکیده لاتین:110

 جدول 1-3 نمونه آماری تحقیق. 57

جدول 1-4 نمونه آماری تحقیق. 78

جدول2-4 آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق. 78

جدول 3-4 آزمون چاو. 80

جدول4-4آزمون هاسمن. 80

جدول 5-4آزمون کولموگروف اسمیرنوف.. 81

جدول6-4آزمون استقلال خطاها82

جدول7-4 نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون. 85

جدول8-4 نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون. 87

 نمودار 1-4 منحنی اجزاء خطاها – مدل(1)83

نمودار 2-4 منحنی اجزاء خطاها – مدل(2)83

رابطه(1-2 )24

رابطه) 2-2)24

رابطه (3-2 )24

رابطه (4-2)25

رابطه(5-2)46

رابطه(1-3)58

رابطه (2-3)59

رابطه (3-3)59

رابطه (4-3)59

رابطه (5-3)59

رابطه (6-3)59

رابطه (7-3)59

رابطه (8-3)61

رابطه (9-3)62

رابطه (10-3)65

رابطه (11-3)66

رابطه (12-3)66

رابطه (13-3)69

رابطه (14-3)70

رابطه (15-3)70

رابطه ( 16-3)71

رابطه (17-3)72

رابطه (18-3)72

رابطه (19-3)73

رابطه (20-3)73

رابطه (21-3)74

رابطه (22-3)74

رابطه (23-3)74

دانلود بررسی رابطه بین ساختار سرمایه، مالکیت سهام و عملکرد شرکت‌ها

دانلود تحقیق اقتصاد مقاومتی

دانلود تحقیق اقتصاد مقاومتی

«اقتصاد مقاومتی» اصطلاحی است که این روزها نقل محافل خبری و اقتصادی کشور شده و اولین بار توسط مقام معظم رهبری در 16 شهریور سال 1389 در دیداربا جمعی از کارآفرینان سراسر کشور وارد ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور نمود

دانلود دانلود تحقیق اقتصاد مقاومتی

تحقیق
اقتصاد مقاومتی
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل docx
حجم فایل 193 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19

مقدمه
«اقتصاد مقاومتی» اصطلاحی است که این روزها نقل محافل خبری و اقتصادی کشور شده و اولین بار توسط مقام معظم رهبری در 16 شهریور سال 1389 در دیداربا جمعی از کارآفرینان سراسر کشور وارد ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور نمود .بسیاری آن را راهکار مناسبی برای این روزهای اقتصاد کشور و شرایط تحریم های بی سابقه ای که به کشورمان تحمیل شده می دانند.
ابتدا اینکه بین ریاضت اقتصادی (Austerity plan) و اقتصاد ریاضتی تفاوت است ،کمتر کسی به تشریح مفهوم اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با ریاضت اقتصادی غرب پرداخته است که منجر به بروز ابهاماتی در این خصوص شده و برخی از مردم این دو مفهوم را مکمل و یا مترادف یکدیگر دانسته اند. در این گزارش تلاش می کنیم این مفاهیم را مقایسه کنیم تا ابهامات بر طرف شود.
در این گزارش میکوشیم ابتدا به تعاریف این دو نوع اقتصاد بپردازیم و سپس به تشریح اقتصاد مقاومتی از نگاه رهبری و مد نظر ایشان پرداخته و در پایان تبیین این نوع اقتصاد و ایرانیزه کردن آن میپردازیم

فهرست مطالب
مقدمه ......... 3
مفهوم اقتصاد مقاومتی ................. 3
تعریف ریاضت اقتصادی ........ 5
ویژگی های اقتصاد ریاضتی ......... 5
اقتصاد مقاومتی از نگاه مقام معظم رهبری ....... 6
چهار تعریف از اقتصاد مقاومتی ............. 9
اقتصاد موازی ............... 9
اقتصاد ترمیمی .................. 10
اقتصاد دفاعی ................... 10
اقتصاد الگو ....................... 11
10(ده) نکته در مورد تحقق اقتصاد مقاومتی ........... 11
منابع .............................. 19

دانلود دانلود تحقیق اقتصاد مقاومتی

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی

بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی

سابقه و هدف یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده های رضایتمندی در رابطه ی زناشویی، وجود عشق در باطه و کیفیت آن است در این پژوهش به بررسی رابطه اجزاء عشق بر اساس نظریه ی استرنبرگ با رضایتمندی زوجی پرداخته شده است

دانلود بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی

عشق ورزی 
رضایت مندی زناشویی
بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی
رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی
دانلود مقاله رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی
دانلود پروژه رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی
دانلود تحقیق رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی
دانلود پایان نامه رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی
عشق ورزی
دسته بندی روان شناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 121 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 96

بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی



چکیده:

سابقه و هدف یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده های رضایتمندی در رابطه ی زناشویی، وجود عشق در باطه و کیفیت آن است. در این پژوهش به بررسی رابطه اجزاء عشق بر اساس نظریه ی استرنبرگ با رضایتمندی زوجی پرداخته شده است.

مواد و روش، این پژوهش بر روی 80 فرد متاهل ساکن شهر قوچان و یا روش نمونه گیری در دسترس برای عشق انجام شد.

ابزار مود استفاده ، پرسشنامه رضایتمندی زوجی انریچ (ENRICH)، پرسشنامه مقایس استربرگ برای عشق بود.

یافته ها:

فرض اساسی این پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین عشق ورزی و رضایتمندی زناشویی تائید گردید و فرض دیگر نشان داد که رابطه معناداری بین مدت ازدواج و رضایت مندی زناشویی وجود ندارد.

و نتایج بررسی های دیگر نشان داد که بین اجزاء عشق، صمیمیت؛ هوس و تعهد رابطه ی معناداری وجود دارد که بالاترین همبستگی در نمرات مقیاس تعهد سپس صمیمیت و در آخر مقیاس هوس یا رضایت مندی زناشویی مشاهده گردید.


فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه

 

فصل اول : کلیات پژوهش

مقدمه                                                                                          1

بیان مسئله                                                                                              2

اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                          4

اهداف پژوهش                                                                               5

سؤالات و فرضیات تحقیق                                                                          5

سؤالات تحقیق                                                                                5

فرضیه های تحقیق                                                                                    5

تعاریف نظری و عملیاتی متغییرها                                                                 6

الف) تعریف نظری                                                                                    6

ب)تعریف عملیاتی                                                                                     6

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

پیشینه                                                                                          7

رضایتمندی زناشوئی                                                                                             7

تعریف رضایت مندی زناشوئی و پیامدهای آن                                                       7

عوامل موثر بر رضایتمندی زناشوئی                                                                       9

نظریه فروید                                                                                                          13

تعریف عشق ازدیدگاه فروید                                                              14

تجلی غریزه زندگی در عشق                                                              15

نظریه یونگ                                                                                   17

تعریف عشق از دیدگاه یونگ                                                              19

تئوری جبران در دیدگاه یونگ به چه معناست                                                 19

عشق رومانتیک                                                                              19

عشق انسانی                                                                                  20

عشق و من                                                                                             20

نظریه فروم                                                                                   21

تعریف عشق از دیدگاه فروم                                                                       22

عناصر عشق دردیدگاه فروم                                                                       23

انواع عشق: فروم عشق را چهار نوع می داند                                                   24

انواع عشق دروغین دردیدگاه فروم                                                               26

عشق واقعی یا زایا و مولد دردیدگاه فروم به چه معناست                                  27

نظریه مزلو                                                                                   27

تعریف عشق ازدیدگاه مزلو                                                               28

تفاوت میان دو عشق دردیدگاه مزلو                                                              28

مشخصات عشق بین دو جنس دردیدگاه مزلو                                                  29

قابلیت دوست داشتن و دوست داشته شدن                                                     30

جنسیت در عشق خود شکوفا                                                             30

پرستاری، مسئولیت،اشتراک نیازها                                                               30

 صفا، نشاط در رابطه عشق سالم                                                                 31

فردیت عشقی در افراد سالم                                                                        31

حسن سلیقه در عشق افراد سالم                                                                  31

نظریه آیزنگ                                                                                 32

تعریف عشق ازدیدگاه آیزنگ                                                             32

نظریه شوستروم                                                                                      34

انواع عشق: شوستروم (1362) معتقد است که عشق صور متعدد دارد                            34

عشق در انسان خویشتن ساز دردیدگاه شوستروم                                           36

نظریه سالیوان                                                                               36

تعریف عشق ازدیدگاه سالیوان                                                           36

نظریه استنبرگ                                                                                       37

تعریف عشق از دیدگاه استنبرگ                                                                   37

تئوری های عشق دردیدگاه استنبرگ                                                   38

دیدگاه سه بعدی عشق                                                                     38

مراحل حصول عشق                                                                        39

سبک عشق                                                                                   40

یافته های پژوهشی در خصوص موضوع                                                    41

الف- یافته های پژوهشی داخلی                                                                 41

ب- پژوهش های خارجی در رابطه با موضوع                                              51

 

فصل سوم: روش پژوهش

روش پژوهش                                                                               55

جامعه آماری پژوهش                                                                     55

حجم نمونه                                                                                                         55

روش نمونه گیری                                                                                                55

ابزار پژوهش                                                                                                        55

روایی و اعتبار ابزارها                                                                     55

روش اجرا                                                                                     56

روش های تجزیه و تحلیل داده ها                                                                 56

 

فصل چهارم : یافته های پژوهش

یافته ها                                                                                         57

آمار توصیفی                                                                                 57

آماراستنباطی                                                                                63

 

فصل پنجم : نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری                                                                        67

بحث بر اساس فرضیات پژوهش                                                                  67

محدودیت های پژوهش                                                                     69

پیشنهادات                                                                                               70

منابع                                                                                            71

دانلود بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی

دانلود تحقیق بررسی میزان تاثیر اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان

بررسی میزان تاثیر اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان

با توجه به موضوع، با توجه به زمینه‌ها و با توجه به سئوالات اساسی و با توجه به تجربیات باید اظهار کرد، برای اینکه تعلیم وتربیت از چارچوب محدود مدرسه خارج شود و کارکردهای اجتماعی آن در پهنه توسعه اقتصادی و سیاسی، اجتماعی، ‌فرهنگی جامعه روشن گردد و دانش آموزان با محیط زندگی خود سازگار گردند باید فعالیتهای اردویی سرلوحه روشهای نوین آموزش و پرورش قرار

دانلود بررسی میزان تاثیر اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان

اردوهای تربیتی آموزشی
رشد شخصیت دانش آموزان
پروژه
پایان نامه
مقاله
تحقیق
میزان تاثیر اردوهای تربیتی آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان
پروژه میزان تاثیر اردوهای تربیتی آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان
پایان نامه میزان تاثیر اردوهای تربیتی آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان
مقاله میزان تاثیر اردوهای تربیتی آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان
تحقیق م
دسته بندی علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 111 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 95

بررسی میزان تاثیر اردوهای تربیتی آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان


بررسی و شناخت علل و عوامل اردوهای تربیتی – آموزشی در رشد اجتماعی دانش آموزان از دیدگاه معلمین مربوطه

آشنائی با نظرات معلمین نسبت به نقش اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد اخلاقی دانش آموزان تحقیق و مطالعه دیدگاههای معلمین مربوطه نسبت به نقش اردوهای تربیتی -‌ آموزشی در کاهش انحرافات دانش آموزان

آگاهی از نظرات معلمین نسبت به تأثیر اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد قوای ذهنی و جسمی‌دانش آموزان

بررسی میزان تفاوت و نگرش معلمین و مربیان نسبت به نقش و اهمیت اردوهای تربیتی – آموزشی

سئوالات تحقیق

1-    آیا برنامه‌ریزی اردوهای تربیتی – آموزشی با توجه به اهمیت نیازهای رشد شخصیت دانش آموزان دورة ابتدائی تهیه می‌شود ؟

2-         برنامه‌ریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به نیازهای رشد عاطفی دانش آموزان توجه کافی می‌شود ؟

3-         آیا در برنامه‌ریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به نیازهای رشد عاطفی دانش آموزان توجه کافی می‌شود ؟

4-         آیا در برنامه‌ریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به رشد توانائی ذهنی دانش آموزان توجه می‌شود ؟

5-    در برنامه‌ریزی اردوهای تربیتی –آموزشی تا چه حد به اهمیت رشد قوای جسمانی دانش آموزان توجه کافی می‌شود ؟

6-    آیا در برنامه‌ریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به رشد مفاهیم آموزشی و ایجاد علاقه نسبت به تحصیل در نظر گرفته می‌شود ؟

 اهمیت و ارزش موضوع تحقیق

الهوا و العبوا فانی اکره ان یری فی دینکم غلظه      حضرت رسول اکرم (ص)

رفتار خود را با نرمی و بازی همراه کنید

زیرا دوست ندارم که در راه و روش شما درشتی و خشونت دیده شود.


از دیدگاه نظام تربیتی اسلام، انسان به اراده خداوند خلیفه خدا در روی زمین قرار داده شده است.

پس باید خدایگونه شود و به اخلاق الهی آراسته گردد و مظهر اسماء الحسنی شود. او در حرکت از خودی خود و رسیدن به لقاء الله در مسیر و حرکتی دائمی است و در این راه از تمامی موهبات خداوندی که بدو عطا شده است اعم از اعضاء و جوراح و نیروهای نهانی خویش استفاده می‌نماید. چون معلومات و مهارت‌های مختلف انسان جنبه اکتسابی دارد. لذا برای به فعلیت درآوردن استعدادها و قوای خویش اعم از ظاهر و باطن لازم است به آموزش و تمرین بپردازد و اهمیت اردوهای تربیتی – آموزشی برای رسیدن به کمال لایق انسانی در همینجا آشکار می‌شود.

بطور کلی اهم اهداف اردوهای تربیتی – آموزشی در سه بخش خلاصه می‌شود :

1-   ساختن شخصیت انسانها و تربیت و تزکیه آنها

2-   بهداشت و سالم سازی افراد

3-   آمادگی فرد و جامعه برای مقابله با تجاوزگران به حریم حق و اسلام و همچنین احقاق حقوق

براین اساس اردوهای تربیتی – آموزشی به عنوان یک روش عملی می‌تواند تحقق بخش اهداف تربیتی اسلام باشد. یعنی پرورش و تزکیه افراد از طریق علم و نه صرفاٌ خواندن و شنیدن و گفتن. به واسطه گردش و یا برخورداری از فرصت‌های فراوانی که در حین فعالیتهای مختلف اردویی بوجود می آید، بهترین موقعیت برای ارائه نکات تربیتی و شناخت ویژگیهای روحی و اخلاقی افراد و القاء ارزشهای الهی بدست می آید. اهمیت این امر در دوران تربیت پذیری ( کودکی، نوجوانی، جوانی ) بیشتر است. لذا این مسائل مهم به عنوان محور و اساس فعالیتهای تربیتی و پرورشی محتاج دقت و توجه فراوان می‌باشد.

« اردو نمی‌بریم برای اینکه بچه را را با تجملات مأنوس کنیم و همه مشکلات و مسئولیتها را از روی دوش آنها برداریم. بلکه اردو می‌بریم تا عملاٌ‌به بچه‌ها نظم در زندگی فردی و اجتماعی روزمره، همکاری، خدمت، مسئولیت پذیری، وقت شناسی و استفاده از کمترین امکانات برای مبارزه با مشکلات را آموزش دهیم. اردو می‌بریم تا عملاٌ دقت، ظرافت، پاکیزگی، خلاقیت، ادب و متانت، خوش روئی، احترام متقابل و قدرت انتقاد و بررسی بچه‌ها آموزش دهیم. اردو می‌بریم تا توان جسمی و روحی بچه‌ها را تقویت کنیم و خلاصه اردو می‌بریم که آینده سازان جامعه اسلامی‌را آماده کنیم برای ساختن فردایی خوب و مطمئن. » [1]

بنابراین با توجه به نقش و اهمیتی که اردوهای تربیتی – آموزشی در تعلیم و تربیت جدید دارد براستی چرا برگزاری اردوهای تربیتی – آموزشی مورد استقبال مربیان قرار نمی‌گیرد ؟ چه عواملی را می‌توان به عنوان موانع اصلی در این راه برشمرد ؟‌چرا مدیران و معلمین عنایت خاصی به این امر مهم ندارند ؟ و چه عواملی باعث شده است که اردوهای تربیتی – آموزشی بعنوان یک آموزش رسمی‌شناخته نشده است ؟ چرا اردوها برای جامعه ما ناشناخته باقی مانده یا حداقل اهمیت آن کمرنگ جلوه کرده است ؟ و بالاخره چرا تحقیقات کمی‌در این باره شده است و هزاران چرا. ..

تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به سئوالات فوق می‌باشد  و از آنجایی که برنامه‌ریزی بدون پشتوانه اطلاعاتی و پژوهشی امروزه امکان پذیر نیست. لذا بررسی‌های پژوهشی در این رابطه می‌تواند ما را درپیشبرد اهداف کمک موثر نماید و جواب سئوالات را برایمان روشن سازد و همچنین راه‌حلهای  مناسبی را ارائه نماید.

اهمیت تحقیق:

با توجه به موضوع، با توجه به زمینه‌ها و با توجه به سئوالات اساسی و با توجه به تجربیات باید اظهار کرد، برای اینکه تعلیم وتربیت از چارچوب محدود مدرسه خارج شود و کارکردهای اجتماعی آن در پهنه توسعه اقتصادی و سیاسی، اجتماعی، ‌فرهنگی جامعه روشن گردد و دانش آموزان با محیط زندگی خود سازگار گردند. باید فعالیتهای اردویی سرلوحه روشهای نوین آموزش و پرورش قرار گیرد.
چنین تحولی مستلزم اتخاذ تغییر در محتویات برنامه‌های آموزش و پرورش است. برای اینکه ما آموزش و پرورش پویا و فعال و سازنده داشته باشیم باید برگزاری اردوهای تربیتی -‌ آموزشی را درکنار فعالیتهای دیگر آموزشی قرار دهیم و معلمین مربوطه از آمادگی لازم و آموزش کافی در این زمینه برخوردار باشند. نهاد آموزش و پرورش برای برگزاری فعالیتهای اردویی دانش آموزان باید ملزم به ارائه مجوز و پرداخت هزینه‌های موجود باشد تا راه برای اردو رفتن دانش آموزان باز باشد و دانش آموزان بتوانند همگی با امید و نشاط به آینده در آن شرکت کنند و معلمین از بار مسئولیت اردو بردن دانش آموزان شانه خالی نکنند.
هدف اصلی آموزش‌های جدید تنها پرداختن به ذهنیات و حافظه دانش آموزان نیست بلکه پرورش انسان سالم و با شخصیت مطلوب و خلاق ملاک این امر مهم است. در این پژوهش شناسایی راههای تثبت کارکردهای اردوهای تربیتی – آموزشی به عنوان مکمل و تکمیل کننده در نظام آموزش و پرورش است.

دانلود بررسی میزان تاثیر اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان