نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

دانلود مقاله مهارت حل مسئله

مقاله مهارت حل مسئله

فرمت فایل ورد با قابلیت ویرایش متن

دانلود مقاله مهارت حل مسئله

مقاله مهارت حل مسلهمهارت حل مسئلهراههای فراشناختی حل مسئله
دسته بندی روان شناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18

 

روان شناسان و سایر دانشمندانی که در زمینه مهارت حل مسئله به مطالعه پرداخته اند تعریف مشخصی از این فعالیت ذهنی به دست نداده و هر یک از آنها نظر خاص خود را نسبت به آن ابراز داشته اند به رغم اختلاف نظرها میان صاحب نظران، می توان وضعیت هایی را که معرف مسئله است به طریقی که مورد توافق اکثر آنها باشد توصیف کرد.

وقتی شخص با موقعیت یا تکلیفی روبرو می شود که نمی تواند از طریق کاربرد اطلاعات و مهارتهایی که در آن لحظه در اختیار دارد به آن موقعیت سریعاً پاسخ دهد گفته می شود که با مسئله ای روبرو است . بنابراین ویژگی مهم مسئله آن است که با اولین پاسخی که به ذهن می رسد نمی توان آن را حل کرد بلکه، حل کردن مسئله مستلزم استفاده از دانش ها و اصول آموخته شده پیشین در ترکیبی تازه است(سیف، 1381).

مورگان و همکاران(1984، نقل درسیف، 1381) در تعریف مسئله گفته اند:«به طور کلی مسئله عبارت است از تعارض یا تفاوت بین موقعیت موجود و موقعیت دیگری که ما می خواهیم ایجاد کنیم».

دزوریلا و گلدفرید (1971،  نقل در دیویسون و گلدفرید، 1976) نیز مسئله را این طور تعریف کرده اند«موقعیت یا شرایطی در زندگی که خواهان یک پاسخ برای عملکرد مژثر است اما اینک هیچ پاسخ موثر بلافصلی برای افراد یا گروه در برخورد با موقعیت در دسترس نیست. در این موقعیت افراد یک اختلاف بین «آن چه هست» و «آن چه باید باشد» احساس می کنند اما ابزاری  برای کاهش این اختلاف را به خاطر برخی موانع در دسترس ندارند».



- Morgan

5- Dezoverla & Gold fried

6- Deivison

 

دانلود مقاله مهارت حل مسئله

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.