نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

دانلود بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه

بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه

پژوهش بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه در 27 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه

پژوهش بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه
مقاله بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه
پروژه بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه
تحقیق بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه
دانلود پایان نامه بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه
پروژه
پژوهش
مقاله
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژوهش
دانلود مقاله
دانلود جزوه
دانلود تحقیق
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه

 

سخن ما

منطقه خاور میانه سالهاست که بازیچه دست استعمارگران اروپایی و آمریکایی بوده است. اساسا نام این منطقه به تقسیم بندی استعماری استعمار پیر انگلیس باز می گردد که کشور خود را مرکز عالم دانسته و سایر کشورها به تناسب دوری و نزدیکی خود مناطق خاصی نام گذاری می کردند. منطقه خاورمیانه درنظر استعمارگران همواره از اهمیتی فوق العاده برخوردار بوده است. موقعیت ژئوپلیتیک آن و واقع شدن در کنار اقیانوس اطس و پنج دریای مهم جهان (احمر- سیاه- مدیترانه- خزر- خلیج فارس) که مرکزیت ارتباطات و تجارت جهانی بوده است 2- خصوصیت فرهنگی این کشورها که از جنوب غرب آسیا تا شمال شرق آفریقا امتداد یافته اند عرب و مسلمان بودن تمامی این 18 کشور می‎باشد 3- وضعیت انرژی و منابع عظیم نفتی و گاز دنیا که در این منطقه بوده است از این رو استعمار پیر انگلیس همواره چشم طمع به منابع عظیم آن داشته است اما از طرفی این منابع عظیم در قلب دنیای اسلام جای گرفته بود لذا با نامیدن این منطقه به عبارت استعماری خاورمیانه اولین توجهات خود را بدان معطوف کرد. استعمارگران که بدنبال غارت این منابع و تسلط بر مسلمانان همواره باشد محکم اما پر اشتباه امپراطوری عثمانی مواجه بودند با ترفندهای گوناگون موجبات تجزیه آن را فراهم کرده و سرانجام پس از جنگ جهانی اول که تمامی کشورهای جهان بین دول متحدین و متفقین تقسیم بدنی شد انگلیس یا زیرکی هر چه تمام تر ابتکار عمل را در تفسیم سرزمینهای امپراطوری عثمانی بدست گرفته و با نوع تقسیم بندی این مناطق و دادن سهم هر یک از این مناطق به یک دولت استعمارگر مقدمات شکل گیری خاورمیانه فعلی را فراهم کرد انگلیس کشور ‌بین النهرین را مستعمره خود ساخت و فرانسه سرزمین سوریه و اطراف آن را و وضع به گونه است شد که کشور عثمانی که در سال 1912 در مقابل پیشنهادات وسوسه انگیز از برخی متصرفات خود چشم پوشی کرده عملا در سال 1220 سه چهارم آنها ر ا از دست داد و کشور جدید ترکیه بر خرابه های امپراطوری عظیم عثمانی که همواره نقش مزاحم برای فزودن خود استعمارگران اروپایی برداشت شکل گرفت. بدنبال آن کشورهای عراق و سوریه و اردن و لبنان و فلسطین از این تجزیه شکل گرفتند.

سرزمین فلسطین تحت قیمومیت انگلستان قرار گرفت. از این زمان به بعد شاهد ظهور استراتژی جدید استعمارگران می باشیم بدین ترتیب که آنها بتمرین راه برای تسلط برای منابع عظیم نفت و انرژی در خاورمیانه و از طرفی مقابله با توده های مسلمان را در آن دیدند که در قلب خاورمینه و در سرزمین فلسطین که از نظر جغرافیایی نیز قلب پیکره است جهانی اسالم بود رژیمی کاملاً در جهت منافع خود را روی کار‌آوردند. بدین ترتیب بود که مقدمات تحریک یهودیان وشکل گیری پدیده صهیونیسم آغاز شد و یهودیان راسالهای سال در اروپا تحت تحقیر و سرکوب اروپاییان بودند و بدنبال سرزمینی خاص یهودیان بودند یافتن آن اقدام کردند. اما باعث جریان صهیونیسم به آنها این سرزمین حتی در اغاز از آرژانتین و دیگر نقاط جهان سخن گفته می شد به ناگهان درقلب است اسلام جای پیدا کرد. سیر مهاجرت غاصبان صهیونیست از سرتاسر جهان و سالها پیش از شکل گیری رژیم صهیونیستی در فلسطین آغاز شد و پس از  کشتار ویرانی اکثرنقاط سرزمین فلسطین بود که سرانجام این رژیم جعلی در کنار بی تفاوتی جامعه جهانی و خصوصا حمایت دولتهای استعماری و طبقه سرمایه داران صهیونیست آنها شکل گرفت. از این لحظه به بعد و با شکل گیری این رژیم که دقیقا به مثابه خنجری در قلب امت اسلام بود سرنوشت منطقه دستخوش تغییراتی شد و نزاع خونین و بی پایان در آن شکل گرفت.

همه این حوادث در حالی شکل گرفت که سرزمین کهن فلسطین شهر قدس و مسجد الاقصی اساسا یکی از مقدس ترین مکانهای روی زمین برای مسلمانان بوده است. در قرآن کریم بارها- به این سرزمین اشاره شده بنام سرزمین مقدس و مبارک نامیده شده که صریحترین این اشارات در سوره اسراء باشد:

مردم منطقه و مردم فلسطین در واکنش به این حوادث از همان ابتدا شروع به مخالفت و مقاومت نمودند. اما در این میان کشورهای عربی خصوصا کشورهای همجوار فلسطین که همواره دایعه دار مبارزه با این رژیم غاصب بودند بتدریج از آرمانهای خود دست کشیده و سرانجام درحالیکه تا قبل از آن سخن از مقابله و نابودی با این رژیم تهدید کننده منافع جهان و عرب می دادند دست در دست مقامات این رژیم نهاده و روند سازش آغازشد.

از همین منظر است که به رسمین شناختن اسرائیل از سوی مصر اهمیت اساسی پیدا نماید. مهر به دلیل وضعیت خاصی جمعیتی و نظامی خود همواره بعنوان داعیه های رهبری اعراب مطرح بود و چندین جنگ آن را با رژیم اسرائیل نیز همواره حرکتی در راستای بر آمده ساختن این انتظار اعراب بوده و جمال عبید الناصر که داعیه دار پان عربیسم بود از محبوبیت بالایی در بین مردم منطقه برخوردار بو دو با این جایگاه و اهمیت بود که به ناگاه رژیم سادات با خیانت به آرمان فلسطین بعنوان اولین کشور عربی اسرائیل را در اجرای کمپ دیوید به رسمیت شناخت. از این مقطع به بعد بود که مردم فلسطین احساس کردند که باید خود حرکتی را آغاز کنند. این مسائل بسترهای احتماعی وص سیاسی شگل گیری گروههای مقامت و اقبال مردم از آنها را تشکیل می داد. بدین ترتیب فتح و سازمان آزادی بخش فلسطین و در طی آن یاسرعرفات که در آن زمان از دانشجویان پرشور و مبارز علیه  فاسد عربی بود خودنمایی کرد. سیر مبارزات ساف در کنار اقدامات شعاری و بسیار ناچیز دولتهای عرب و بی تفاوتی شدید قدرتهای جهانی که مایل نبودند که پایگاه استعماری خود در منطقه یعنی اسرائیل دچار تزلزل شود ادامه یافت تا اینکه تحولی اساسی در خاورمیانه بوقوع پیوست با پیروزی انقلاب اسلامی ایران  وسقوط رژیم پهلوی که همواره از متحدان استراتژیک اسرائیل و بلوک غرب بود معادلات منطقه تغییر یافت و بارقه امید مردم منطقه که زیر سرکوب رژیمهای فاسد و دست نشانده بودند بوجود آمد. از همه مهمتر آنکه پیروزی انقلاب اسلامی ‌به گفتمان بان عربیسم وارد کرده و مردم منقطه دریافتند که مهمترین منبع مبارزات آنها همانا اسلام می‎باشد که می‎تواند تحولاتی چشمگیر را بوجود آورد و نه تعصبات قومی و نژادی. از اینرو بتدریج جریانات اسلامی و مبارزات به نام اسلام و با گفتمان متاثر از انقلاب اسلامی درجاجای کشورهای منطقه خاور میانه شروع به رشد و نمو کرد. در این میان در سرزمین فلسطین نیز دو جریان عمده اسلامی حماسی و جهاد اسلامی شکل گرفت که در کنار گروههای ملای موج جدیدی از مقاومت را آغاز کردند این روند ادامه یافت تا آنکه انتفاضه اول در آخرین روزهای سال 1987 بوقوع پیوست موج ناآرامی سرزمینهای اشغالی را فرا گرفت. توجه مردم منطقه و جهان به ناگاه همگی به فلسطین معطوف شد، و چون این مساله رسوایی رژیم صهیونیستی را در پی داشت دستهای استعمار به تکاپو افتاد و با ترغیب و تحریک صدام به حمله به کویت و وقوع جنگ خلیج فارس در سال 1991 و ابقای جهانی به مساله فلسطین کمرنگ گردید. این مساله در ‌دیگر ضعفهای انتفاضه اول آن را ناکام گذارد.  در واقع مردم فلسطین در این انتفاضه اول مطالبات کوتاه مدت را خواستار بودند تا مسائلی اساسی بعنوان نمونه گفتمان مهم فلسطین در انتفاضه اول هرگز مساله بازگشت نزدیک به 4 میلیون آواره فلسطینی از سرتاسر جهان مطرح نبود.

پی نوشتها:

2- عرفات بلافاصله پس از بازگشت از کمپ دیوید سفر دوره ای به کشورهای عرب به اضافه ایران را آغاز کرد. هدف مخصوص او در فراخوانی بر پای نشست سران عرب و سازمان کنفرانس اسلامی به منظور تحکیم موضع خود با قطعنامه های درتاکید بر واگذاری قدس شرقی به حکومت فلسطینی ناکام ماند. بعنوان نمونه محمد پنجم پادشاه مراکش درفراخوانی نشست کمیته قدس سازمان کنفرانس اسلامی که ریاستش را بر عهده داشت ناکام ماند و در عوض اظهار داشت که او مشتاقانه هر درخواست فلسطینی ها برای برپایی این نشست را پیگیری خواهد کرد.

4- درگیریهای سپتامبر 1996 پرخشونت بارترین حوادث ازسال 1967 درسرزمینهای اشغالی بود که توانایی نیروهای امنیتی حکومت فلسطینی آنهم سلاحهای سبک در اختیار خودرا دربه چالش طلبیدن همتایان اسرائیلی خود را حتی در صورتیکه به قیمت پرداخت هزینه بالا باشد نشان داد. انتفاضه همچنین ظرفیت بالقوه رهبری فلسطینی در سرازیر کردن مردم به خیابناها و شعله ور کردن یک بحران هنگامیکه راه حل سیاسی وجود نداشته باشد و اقدام از طریق نیروهای امنیتی خود در فرونشاندن سریع ناآرامیها و هدایت آنها به فرایند صلح را ناشن می داد یعنی تایید مجدد ترتیبات سیاسی که تظاهر کنندگان ظاهرا علیه آن به مخالفت می‌پرداختند. درگیریهای می 2000 که تظاهرات سراسری در حمایت از حق بازگشت آوارگان فلسطینی بدنبال داشت که از خشم شدید در مورد وخامت مساله زندانیان سیاسی ناشی شده بود (که در آن زمان در اعتصاب غذا بودند) نیزی به طریق مشابه بعنوان یک محصول زمان بندی شده سوی حکومت فلسطینی برای ملاحظات داخلی وسیاسی بین المللی تفسیرشد. گزارشهایی مبنی بر حملات مسلحانه فلسطینی ها بر علیه مواضع اسرائیل - هر چند که دستورات دقیقی از طرف اسرائیلها برای حملات بر ضد فلسطینی ها صادر می شد- و انتقاد فزاینده از جنبش فتح نتوانست نظر آن دسته از اسرائیلی ها ، فلسطینی ها  ودیگرانی که مدام برایند کلی اوضاع سیاسی فلسطین را به ذهن محاسبه گر عرفات محدود می کردند تغییر دهد.

5- من در این خصوص کاملاً مدیون اورتل حامی عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی آزادی بخش فلسطین می باشم.

6- فراگیر ترین و مداوم ترین نظرسنجی ها از افکار عمومی در کرانه باختری و نوار غزه ازسال 1993 تا به حال از سوی مرکز رسانه ایی قدس و مرکز ارتباطات  انجام شده است.

8- باید یادآورشود که اقدام آریل شارونن درنوامبر 1987- در تصاحب کی خانه در بخش قدیمی شهر قدس درحالیکه حتی یک شب را هم در آن سپری کرده است- که کامال حساب شده و با پشتیبانی حکومت بود به شروغ انتفاضه 93-1987 کمک کرد. به طریق مشابه اسرائیل در هر دو مورد و با توجیهات قابل توجه ادعا کرد که فلسطینی ها بدلیل حوادث لبنان برای قیام های خود را تشویق شده بودند: در سال 1987 در نتیجه عملیات نیروهای جبهه مدرمی آزادی بخش فلسطین شاخه فرماندهی کل در  مرز لبنان و اسرائدیل 6 سرباز اسرائیلی کشته شدند. و درسال 2000 نیز جنبش حزب الله اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون راند.

9- برای ملاحظه استنادهای متعدد در مطبوعات فلسطینی  در ماههای جولای تا سپتامبر 2000 به بولتن انگلیثس روزانه مطبوعات خاورمیانه بنام میدل ایست مونیتور مراجعه نمایند.

10- این مساله تا اواخر می 2000 معتبر می‎باشد.

12- اسرائیل این مساله را تکذیب نمی کند که از اجرای مواد کلیدی توافقات اسلوسر باز زده است اما ادعا می‎کند که این اقدام خود بدلیل تخلفات فلسطینی ها از این توافقات بوده است. اما به هر حال اسناد نشان میدهد که به رغم تخلفات آشکار فلسطینی ها جاه طلبی های سرزمین اسرائیل و مسایل سیاسی داخل آن توضیح دقیقتری برای توجیه اسرائیل است. دو ماهنامه میدل ایست اینترنشنال و مخصوصا مقالات گراهام آشر) وسلسله مطالب روند صلح و روند شهرک سازی در نشریه مطالعات فلسطین اسناد بسیار عالی از اسلو در این خصوص و جبهه های دیگر را درخود دارد.

13- بیانیه اصول ، بند 3-13

14- توافقنامه انتقالی، بند 2-9

دانلود بررسی فلسطین و منطقه خاورمیانه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.