نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

دانلود در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)

در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)

پژوهش در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)در 155 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)

پژوهش در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)
مقاله در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)
پروژه در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)
تحقیق در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)
دانلود پایان نامه در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)
پروژه
پژوهش
مقاله
جزوه
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 129 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 155

در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)

 

کنترل کالای وردی: قطعات ورودی شامل مواد خام (نظیر بلوکه سیلندر). کالای نیمه ساخته، کالای تمام شده(نظیر میل لنگ) می‎باشد. قطعات ورودی بر اساس- استانداردهای ایملز و بنز و ***  مورد کنترل قرار می گیرند. قطعات ورودی براساس جدول *** دو مرحله ای *** نمونه گیری بعمل می‎آید. و مشخصه های لازم در نمونه گرفته شده مورد بررسی قرار می گیرند. و در مورد تائید یا عدم تائید آن تصمیم گیری بعمل می‎آید. تجهیزات و ابزار موجود در بخش کنترل کالای ورودی به منظور انجام کنترل کیفیت کالای ورودی عبارتند از:

1-   دستگاه تعیین کننده سنتربودن قطعات

2-   سختی سنج راکول

3-   ترازوی دقیق  با دقت 1*500

4-   دستگاه الاستیکومتر ** (اندازه گیری بار فنرداری)

5-   دستگاه اندازه گیری رینگ و پیستون

6-   دستگاه ساعت پایه دار در عمودی

7-   ابزار دقیق از قبیل میکرومتر، کولیس، گیج (برونرو) و غیره

8-   ابزار جنبی کنترل از قبیل دستگاه گیره و غیره

9- برای هر یک از قطعات ورودی جیگ و فیکسچر (قید و بست) یا به عبارت دیگر شابلون (برونرو) وجود دارد تا *** گرفته شده از نظر ابعاد خطی و غیر خطی با آنها کنترل گردند و برای بعضی مشخصه، قطعه نمونه با خریداری شده از منابع داخل که از نظر تاثیر در کیفیت موتور از حساسیت زیادی برخوردارند صد درصد کنترل می گردند.

قابل ذکر است که در مورد کنترل قطعات ورودی از امکانات اطاق اندازه گیری و آزمایشگاه شیمی و متالوژی استفاده بعمل می‎آید که بعدا در اینمورد توضیح خواهیم داد.

-         کنترل کیفیت حین تولید:

در رابطه با سیستم کنترل کیفیت حین تولید، هم ایستگاههای بازرسی بین مراحل تولید وجود دارد و هم پروسس و ماشین آلات تولیدی با استفاده از نمودارهای آماری تحت کنترل می باشند.

- در ارتباط با کنترل پروسس و ماشین آلات برای هر عمل براده برداری، مته کاری، سوراخکاری و فرزکاری در خطوط زنجیره ای نمودار کنترلی وجود دارد که هر ساعت یک بار اپراتور کنترل، یک نمونه از قطعه تولیدی برداشته و از نظر مشخصاتی که در نقشه قطعه مشخص شده تحت کنترل قرار می‎گیرد و این کنترلها با استفاده از کولیس، ابزار دقیق و گیج (برو، نرو) انجام می‎شود. در نقشه مربوط به مشخصات مورد کنترل (به همراه نمودار می‎باشد) وسائل لازم جهت اندازه گیری تعیین شده است بعضی از مشخصه های مورد کنترل بطور دقیق در محدوده تلرانس مشخص شده روی نمودار علامت گذاری می‎شود و بعضی مشخصات که با گیج (برو، نرو) مقایسه می گردند در مقابل حروف *** و **** علام ضربدر گذاشته می‎شود و این نمودارهای کنترل پروسس و ماشین آلات در کلیه براده برداری برای تمام دستگاهها وجود دارد. که این امر مطابق با استانداردهای بین المللی در جهت کنترل پروسه براده برداری و تراشکاری می‎باشد.

- ایستگاههای بازرسی براساس اهمیت مشخصات مورد کنترل تعیین گردیده است بعضی از مشخصات از قبیل ترک داشتن قطعه، لنگی گری و اندازه های حساس نظیر قطر سیلندر صد درصد کنترل می گردند مثلا در مورد ترک یا تخلخل در قطعات شاتون، سرسیلندر- سیلندر  میل سوپاپ صد در صد با دستگاه ترک یاب کنترل می‎شوند (این دستگاه با استفاده از ایجاد قطب های مغناطیسی درطرفین ترک و پاشیدن مایع دارای ذرات مغناطیسی روی قطعه و ایجاد جریان برق در دو سر قطعه، باعث مغناطیسی شدن قطعه گردیده و روی قطعه هر کجا شکاف باشد نفوذ می نماید. ذرات مغناطیس بصورت فلورانس است و با نور مادون بنفش کاملاً برجسته می‎شود و ترک ای تخلخل در قطعه مشخص می گردد و پس از عملیات ترک یابی یا تخلخل یا بی قطعه از داخل بوبین عبور داده می‎شود تا خاصیت مغناطیسی آن بر طرف گردد. در هر ایستگاه بازرسی تمام عملیاتی که در ماقبل آن ایستگاه روی قطعه صورت پذیرفته مورد کنترل واقع می‎شود در ایستگاههای بین مراحل تولید ده درصد قطعات بعنوان نمونه انتخاب و مورد کنترل قرار می گیرند.

- در انتهای کلیه خطوط تولید با استفاده از دستگاههای نیوماتیکی و هیدرولیکی قطعات بازرسی صد در صد می‎شوند و قطعات سالم و ضایع *** را از یکدیگر مجزا می نمایند فرم خاصی در انتخای هر خط وجود دارد که آمار ضایعات و دوباره کاریها را در آن منعکس می نمایند در قسمت ماشین شاپ و خط دنده تراشی نیز به همین صورت اقدام می گردد.

بعنوان مثال در ارتباط با کنترل صد در صد در انتهای خطوط تولید، در انتهای شاتون علاوه بر کنترل صد در صد ابعاد خطی از نظر وزن نیز چک گردیده و مطابق تلورانسهای وزنی تعیین شده دسته بندی می‎شوند تا شاتونهای که هموزن هستند بر روی یک موتور بسته شوند و این دسته بندی با گذاشتن علامتهای رنگی بر روی ساق شاتون صورت می‎گیرد.

در ارتباط با کنترل مشخصه های اندازه ای دقیق، فیزیکی و متالوژی از اطاق اندازه گیری و آزمایشگاه شیمی و متالوژی استفاده بعمل می‎آید از قطعه نمونه گیری گردیده و قطعه به همراه فرم ماموریت آزمایشگاه و اطاق اندازه گیری به قسمت مربوطه جهت آزمایش و تطبیق نتایج با استانداردهای شرکت فرستاده میشود.

خط مونتاژ موتور:

مونتاژ اولیه: ابتدا مونتاژهای فرعی قطعات انجام می‎شود مثلا در مورد میل لنگ ابتدا دنده و سپس لنگهای میل لنگ به آن مونتاژ گردیده و سپس از نظر لنگی با دستگاه لنگ گیری کنترل می گردند کنترل لنگ گیری میل لنگ صد در صد می‎باشد. و از نظر تعادل وزنی نیز مورد کنترل قرار می‎گیرد درصورتیکه گشتاور میل لنگ آنرا بالانس نموده تا آماده مونتاژ بر روی موتور گردد. به همین ترتیب انژکتورها نیز در اطاق تست پمپ انژکتور توسط دستگاه  *** میزان مصرف گازوئیل آن برحسب کورس پمپ انرژکتور تست گردیده و پس از تنظیم و تکمیل آماهده مونتاژ بر روی موتور می گردد.

- قطعات *** و قطعات آماده خریداری شده ازمنابع داخلی نیز بر مبنای استانداردهای شرکت تست گردید و در انبار قطعات نیمه ساخته آماده برای بستن بر روی موتورمی باشد.

باند مونتاژ: ابتدا بلوکه موتور (سیلندر)  پس از تائید کنترل روی ریل مونتاژ قرار گرفته و سپس سایز قطعات بر روی آن مونتاژ می‎شوند روش کنترل در مراحل مونتاژ نظیر استگاههای بازرسی خط تولید می‎باشد.

- تست موتور:

در این قسمت موتورهائی که مونتاژ گردیده اند مورد کنترل نهائی واقع می‎شوند و هر گونه عیبی اعم از تنظیم نبودن یا کامل نبودن و ناقص یا شل بستن پیچها بازرسی می‎شوند و سپس موتور را روشن نموده و از نظر روغن سوزی، میزان دور موتور بدون بار- با بار و صدا و سایر مشخصات لازم کنترل می گردند 14 دستگاه تست (سیستم ترمز آبی) برای کنترل نهائی وجود دارد موتورهای مدل 314 و 352 به مدت 40 دقیقه و موتورهای مدل 355 و 360 به مدت 80 دقیقه تحت آزمایش قرار می گیرند- (البته د رطرح توسعه این قسمت بصورت اطاق کنترل و اطاق موتور در می‎آید که اپراتور تست کننده موتور دارای محیط کاری با شرایط بهتری باشد)

 

-1- انواع موتورنها

1-2-1- طبقه بندی براساس سوخت مصرفی

1- موتورهای بنزینی

این موتورها از بنزین بعنوان سوخت استفاده کرده و قادرند توان نسبتا بالایی را در *** بالا عرضه کنند. بدلیل چنین مزیتی از آنها بطور گسترده در ماشینهای سواری و برخی از کامیونهای کوچک استفاده می‎شود.

2- موتورهای دیزل

این موتورها از گازوئیل ارزان قیمت بعنوان سوخت استفاده کرده و قدرت خوبی را در *** پایین نشان می‎دهد قدرت ویژه کم، وزن زیاد، ارتعاش و سروصدای بالا از معایب آنها بشمار می روند. همچنین بدلیل هزینه اولیه بالا عموما این موتورها برای ماشینهای بزرگ و کامیونهای سنگین در مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می گیرند.

3- موتورهای گازی

سوختهای گازی مانند *** و گاز طبیعی، خواصی تقریبا مشابه با بنزین را دارا می باشند. به همین دلیل از آنها می‎توان بعنوان جایگزین بنزین در موتورهای *** و *** استفاده نمود. فشار ذخیره سازی آنها بالا بوده و همچنین قدرت ارائه شده اندکی پائین تر از بنزین است. گذشته از این دو عدم مزیت، کارکرد اقتصادی سوختهای گازی آنها را برای استفاده در تاکسیهای داخل شهر مناسب نموده است.

4- موتورهای الکلی

از متانول *** و اتانول *** میتوان بعنوان سوخت جایگزین بنزین استفاده نمود. برای جبران ضعف قدرت موتور همچنین مشکلات استارت سرد، این سوختها با درصدی بنزین مخلوط می‎شوند. در حال حاضر سوختی مشتمل بر 85% متانول و 15% بنزین، بزرگترین سهم تحقیق و توسعه را در زمینه سوختهای جایگزین در ژاپن به خود اختصاص داده است.

2-2-1- طبقه بندی براساس تعداد سیکلها

1- موتورهای دو زمانه

در این نوع موتورها یک سیکل کامل (شامل مکش، تراکم، احتراق و خروج دود) در یک دور موتور کامل می گردد. این گونه موتورها فاقد سوپاپ و مکانیزم مربوط به آن هستند. عمل مکش و خروج دود همزمان انجام می‎گیرد و پاکسازی سیلندر از گازهای سوخته شده توسط عمل *** انجام می‎شود. این مسئله باعث می‎شود که بخشی از مخلوط هوا و سوخت مکیده شده به سیلندر بطور نسوخته از اگزوز خارج شوند و به همین دلیل مصرف سوخت و همچنین آلودگی *** این موتورها بالا می باشد، مزایای این گونه موتورها، سادگی ساختمان، وزن کم و قدرت ویژه بالا می باشند این موتورها اغلب در موتور سیکلت ها بکار برده می‎شوند.

2- موتورهای چهاز مانه

در این نوع موتورها یک سیکل کامل به چهار بخش مستقل تقسمی شده که اجبارا در دو دور موتور کامل میگردند. نتیجه این عمل تخلیه کامل گازهای سوخته و مکش مخلوط هوا و سوخت بدون اختلاط با گازهای سوخته و یا بعبارتی یا ا فزایش راندمان احتراق می‎باشد. پائین بودن آلودگی *** استفاده از این نوع موتورها را در اتومبیل بسیاررایج ساخته است.

طبقه بندی براساس نوع سیستم خنک سازی

1- خنک سازی هوائی

در این نوع موتورها، هوا توسط یک فن، بمنظور دفع حرارت های زائد موتور، دمیده می‎شود. اگر چه این روش کنترل خوبی را بر روی دما نشان می‎دهد اما دستیابی به یک خنک سازی یکنواخت بسیار مشکل است. بعلاوه این نوع موتورها سروصدای زیادی ایجاد کرده و ضمناً گرم نمودن کابین مسافر از راندمان چندان بالایی برخوردار نمیباشند.

2- خنک سازی آبی

در این نوع موتور، آب به کمک یک واتر پمپ به تمام مجاری موتور رفته و حرارت را از آنها می گیرد، این حرارت بعدا در رادیاتور هوا مبادله می گردد. بدلیل وجود ترموستات، وضعیت یکنواختی برای اجزاء مختلف موتور از لحاظ درجه حرارت بوجود می‎آید. این موتورها نسبتا بی سروصدا تر بوده و بطور موثری از گرمای موتور برای گرم نمودن کابین مسافر استفاده می کنند.

طبقه بندی براساس ترتیب سیلندرها

متناسب با فضای موجود برای استقرار موتورو همچنین کاهش ارتعاش آن، ترتیب قرار گیری سیلندرها از اهمیت خاصی برخوردار است. معمولا سه شکل قرارگیری در اتومبیلها مورد استفاده قرار میگیرند:

ترتیب خطی، شکل *** و افقی متقابل

شکل 3-2 شمای این سه نوع موتور را نشان می‎دهد.

تاریخچه موتورهای احتراق داخلی پیستونی

کریستیان هویگنس، دانشمند هلندی در سال 1673 اولین موتور احتراق داخلی را اختراع کرد. دراین موتور کار مفید از اثر فشار جو بر یک پیستون بدست می‎آید. در زیر پیستون با خنک کردن گازهای سوخته شده، فشار کاهش می یابد. این موتور از یک استوانه عمودی که در آن پیستونی به صورت آزاد حرکت می‎کند تشکیل شده است و در واقع دو زمانه بوده است. سوخت آن باروت بوده که بدون تراکم قبلی مشتعل می‎شود.

بعدها این موتور جای خوئد را به دستگاه بخار داد. در سال 1860 بعد از آزمایشهای مختلف در نیمه اول قرن نوزدهم اولین موتور احتراق داخلی قابل استفاده را اتین لونوار در پاریس اختراع کرد. سعی مخترع این بود که موتوری با توان کم ولی بازدهی بیش از ماشین بخار بسازد موتور احتراق داخلی در واقع جانشین دستگاه بخار بشمار می رود و اصول همین دستگاه بر آن حاکم است.

دانلود در مورد اتومبیل و توضیح قسمتهای مختلف آن (ایران خودرو)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.