نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

دانلود بررسی مجموعه ورزشی جوانان

بررسی مجموعه ورزشی جوانان

پایان نامه بررسی مجموعه ورزشی جوانان در 75 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی مجموعه ورزشی جوانان

پایان نامه بررسی مجموعه ورزشی جوانان 
مقاله بررسی مجموعه ورزشی جوانان 
پروژه بررسی مجموعه ورزشی جوانان 
تحقیق بررسی مجموعه ورزشی جوانان 
دانلود پایان نامه بررسی مجموعه ورزشی جوانان
پروژه
پژوهش
مقاله
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژوهش
دانلود مقاله
دانلود جزوه
دانلود تحقیق
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 70 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 75

بررسی مجموعه ورزشی جوانان

 

فوتبال

1-1-4- تاریخچه :

الف- هیچ ورزشی در جهان به اهمیت و پرطرفدار بودن ورزش فوتبال نمی رسد و تعداد تماشاگران این رشته نیز با هیچ ورشی قابل مقایسه نیست. در 26 اکتبر 1864 در کشور انگلستان اتحادیه های فوتبال شکل گرفت و به همین جهت انگلیسیها را بوجود آورنده و پایه گذار فوتبال امروزی می دانیم.

ب- کارمندان بانک ایران و انگلیس و سفارتخانه ها نخستین تشکیل دهندگان تیم های فوتبال باشگاهی در ایران بودند. در سال 1313 شمسی اولین استادیوم ورزشی به وسیله انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی احداث شد. در سال 1325 شمسی فدراسیون فوتبال ایران تاسیس شد و بعد از عضویت در فدراسیون بین المللی فوتبال، مسابقات داخلی و خارجی زیادی برای بالا بردن کیفیت این ورزش به انجام رسانده است.

2-1-4- مشخصات کالبدی

1-2-1-4- ابعاد و اندازه ها

زمین فوتبال باید مستطیل شکل، سطح آن کاملاً هموار بوده و دارای شیب 5/0 باشد. شیب مذکور جهت جلوگیری از جمع شدن آب باران می‎باشد. اطراف زمین فوتبال با خطی از پودر گچ به پهنای 10-12 سانتیمتر مشخص می‎شود.

اندازه زمین فوتبال بستگی به تعداد بازیکنان دارد، بدین جهت متغیر است نسبت عرض (l) به طول (L) زمین بایستی  باشد.

برای مثال:

برای زمین فوتبال در بازی المپیک رم ابعاد 70×105 در نظر گرفته شد و این نسبت را دارا بود.  یک زمین فوتبال با ابعاد مذکور از هر حیث برای برگزاری مسابقات بین المللی مناسب می‎باشد.

حداقل اندازه زمین فوتبال 45*90 متر، حداکثر 90*120 متر حدمتوسط آن 70*110 متر می‎باشد. زمین فوتبال گذشته از خط گچی اطرافش دارای حاشیه ای با ابعاد ذیل می‎باشد:

1- در طرف اضلاع بزرگ زمین دارای حاشیه ای به پهنای 50/1 متر (یک متر و نیم، و اضلاع کوچک آن 50/2 و (دو متر و نیم) می‎باشد.

خاک زمین فوتبال بایستی آمادگی چمنکاری را دارا بوده، بنوعی که همیشه سبز و نرم باشد. برای اطلاع از نحوه کانال کشی اطراف زمین فوتبال به شکل مقابل رجوع شود.

برای جلوگیری از ورود تماشاچیان به داخل زمین باید اطراف آن را با توری فلزی محصور کرد و یا اینکه خندقی بعرض 2 متر و بعمق 20/2 متر در اطراف آن حفر نمود و یا جایگاه تماشاچیان را حداقل به اندازه 20/2 بالاتر از زمین بازی و 2 متر دورتر از آن در نظر گرفت. از نقطه نظر دید برای اینکه تماشاچیان بر زمین فوتبال مسلط باشند، لازم است خطوط اطراف زمین منحنی باشد. شکلهای مقابل بیانگر این مطالب می‎باشد.

اگر طول زمین (L) کوتاه شود، انحنای اطراف آن ؟؟؟ نیز کمتر می‎شود.

اگر چنانچه اندازه طول زمین 105 متر باشد حداکثر انحنای اطراف آن 70/5 متر و اگر 100 متر باشد، حداکثر انحنای آن 45/5 متر خواهد بود. ولی برای اینکه تماشاچیان ردیف اول دید مناسبی داشته باشد بهتر است که اندازه انحنا 6 متر انتخاب شود.

3-1-4- جایگاه و ارتباط فضایی :

در استادیوم های بزرگ معمولاً ورودی و فضاهای لازم برای بازیکنان در قسمت زیر جایگاه مخصوص تماشاچیان طراحی می گردد. مناسب ترین جهت دید تماشاچیان در طرفین طولی زمین فوتبال می‎باشد. محل استقرار تماشاچیان در طرفین طولی و عرضی زمین می‎تواند در فرم های مختلف طراحی گردد. در سطوح ناحیه و محله و مکان هایی که تماشاچی زیادی وجود ندارد و در میادین تمرینی معمولاً از یک طرف طول زمین برای سکوهای تماشاچیان استفاده می نمایند.

در طراحی جایگاه تماشاچیان باید دسترسی های مناسب و سریع تماشاگران در نظر گرفته شود و همچنین تخلیه راحت و با سرعت آنها را میسر سازد.

4-1-4- ملاحظات محیطی ویژه ورزش :

نور: شدت روشنایی مناسب برای زمین بازی حدود 300 الی 700 لوکس است، جهت گیری بهینه زمین فوتبال، شمالی - جنوبی بوده و تا زاویه حدود 20 درجه قابل تغییر و مناسب است.

دما: دمای مطلوب برای بازیکنان فوتبال 10 تا 13 درجه سانتیگراد می‎باشد لیکن زمانی که بازی در حضور تماشاچیان صورت می‎گیرد دما به 15 درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

2-4- والیبال

1-2-4- تاریخچه:

والیبال: ابداع کننده این ورزش ویلیام بی مورگان مربی ورزش ماساچوست امریکا در 1895 میباشد این ورزش از امریکا به اروپا و آسیا رفت و طولی نکشید که اروپائیان و آسیایی ها در این ورزش به آمریکایی ها برتری یافتند.

زمین بازی 18 متر طول دارد که به وسیله تور به دو قسمت 9 متری تقسیم شده است عرض زمین نیز 9 متر می‎باشد اگر این ورزش در سالن صورت گیرد حداقل ارتفاع سالن باید 7 متر باشد خطوط سفید مشخص کننده محدوده زمین نیز جزء زمین بازی محسوب می‎شوند.

تور والیبال 5/9 متر طول و یک متر عرض دارد ارتفاع تور برای آقایان 43/2 متر و برای بانوان 24/2 متر می‎باشد.

تعداد بازیکنان هر تیم 6 نفر می‎باشد هر دور بازی یا گیم با اخذ 5 امتیاز برای یک تیم به پایان می رسد چنانچه امتیازها در 14 برابر باشد تیمی برنده خواهد شد که 2 امتیاز بیشتر از تیم دیگر در نهایت کسب کند.

2-2-4 - مشخصات کالبدی

1-2-2-4- ابعاد و اندازه ها :

ورزشی است تیمی که به وسیله دو تیم شش نفره روی زمین به اندازه 9*18 متر بازی می‎شود. حریم زمین والیبال در اراف 2 الی 3 متر است. دو میله قابل تنظیم و لوله ای شکل و صاف به بلندی 55/2 متر در طرفین تور را نگاه می دارند. میله ها باید در زمین ثابت بوده و فاصله هر یک تا خطوط کناری زمین 50 سانتیمتر یا 1 متر باشد.

یک سکو در کنار یکی از میله های تور بعنوان جایگاه داور قرار گیرد.

2-2-2-4- فضاهای جنبی:

فضای انباری برای انبار کردن تجهیزات بازی- فضای لازم برای امور اداری و تجهیزات ارتباط جمعی

- اتاقهای رختکن و سرویس های بهداشتی- اگر سالن به صورت سالن مسابقه در نظر گرفته شود، لازم است فضای دیگری تمرین و آماده سازی ورزشکاران در نظر گرفت فضای لازم برای کمک های اولیه و معاینات پزشکی- فضای استراحت و تجدید قوا

3-2-2-4- مشخصات فیزیکی:

رنگ کف ترجیحاً سبز پیشنهاد می‎شود که خطوط بازی با عرض 5 سانتیمتر با رنگ سفید زمین بازی را از محوطه کلی جدا خواهد کرد کف زمین والیبال باید از چوب یا مواد مصنوعی که مورد تایید فدراسیون والیبال باشد پوشش گردد.

 

مقدمه: مطالعات آب و هوا و اقلیم

هدف از انجام مطالعات حاضر دستیابی به یک سری از خطوط اولیه برای طراحی و ظوابطی جهت یک معماری همساز با اقلیم است بدیهی است بررسی و تحقیق در این زمینه نامحدود بوده و می تواند تا استخراج کلیه جزئیات طراحی پیش رود و در این مرحله از مطالعات اطلاعات مربوط به اقلیم در حد دستیابی به نتایج و پیشنهاداتی در رابطه با عناصر اصلی فرم خواهد گرفت.

از آنجائیکه این مجموعه شامل عملکردهای مختلف می باشد می توان گفت که رعایت شرایط اقلیمی برای طراحی تمامی این تاسیسات در یک حد صورت نخواهد بود و آنچه که بیشتر باید موردتوجه قرار گیرد در جهت طراحی ساختمانهای هتل وپایانه ها خواهد بود.

مطالعات این بخش شامل اهداف زیر می باشد.

  الف-تعیین موقعیت اقلیمی مناسب با منطقه بر اساس جداول آمار آب و هوائی

  ب-تعیین مناسب ترین بافت برای ترکیب مجموعه

  ج- تعیین مناسبترین جمعیت ساختمانی

به منظور دستیابی به اهداف فوق تحت شرایط اقلیمی منطقن مورد نظر بررسی خواهد شد و شدت بحرانهای آب و هوایی تعیین شده و نتیجه گیری خواهد شد . که کدامیک از عوامل اقلیمی منطقه تعیین کننده تری در هماهنگ سازی مجموعه با شرایط اقلیمی خواهند داشت . پس از آن با توجه به خصوصیات اقلیمی منطقه با استفاده از روشهای مختلف نکاتی که رعایت آنها در رابطه با هماهنگ سازی مجموعه با محیط اقلیمی ضروری است استخراج خواهند شد.

تقسیمات نه گانه اقلیمی در ایران

انواع اقلیم

ویژگی

متوسط حداکثر دما

متوسط حداقل دما

نمونه

1-

تابستان گرم و خیلی مرطوب بدون فصل زمستان

40-25

15-10

جاسک- چابهار- بندرلنگه- بندرعباس

2-

تابستان خیلی گرم و مرطوب بدون فصل زمستان

50-45

10-5

آبادان- اهواز

3-

تابستان گرم و مرطوب زمستان معتدل

40-35

5-0

کازرون

4-

تابستان خیلی گرم بدون فصل زمستان

45-40

10-5

ایرانشهر

5-

تابستان خیلی گرم و خشک زمستان معتدل

45-40

5-0

طبس- کاشان

6-

تابستان معتدل و مرطوب زمستان معتدل

30-25

5-0

بابلسر- بندرانزلی- رشت- گرگان

7-

تابستان گرم و خشک زمستان معتدل

40-35

5-0

زابل-زاهدان- بم- فسا

8-

تابستان گرم و خشک زمستان معتدل

40-35

5-0

تهران- شیراز-مشهد

9-

تابستان گرم و خشک زمستان خیلی سرد

40-35

10- تا 5-

اراک- همدان- زنجان- تبریز

ویژگیهای معماری بومی مناطق اقلیمی در ایران

شماره

           نوع اقلیم

مشخصات

گرم‌و خشک

سرد

معتدل

گرم ومرطوب

1-

 

2-

3-

 

4-

 

5-

 

6-

 

7-

8-

نوع مصالح

 

نوع پلان

نوع بام

 

جهت استقرار

 

سطح و تعداد پنجره ها

میزان‌استفاده‌از تهویه‌طبیعی

بافت مجموعه

نوع رنگ خارجی

ظرفیت حرارتی زیاد

 

فشرده

طاق- گنبد

 

جنوب‌تاجنوبشرق

 

کم

 

کم

 

متراکم

روشن

ظرفیت حرارتی زیاد

فشرده

مسطح

جنوبشرقی تا جنوبغربی

کم

 

کم

 

متراکم

روشن

ظرفیت حرارتی کم

گسترده

شیبدار

 

شرق تا غرب

 

زیاد

 

زیاد

 

پراکنده

آزاد

ظرفیت حرارتی کم

گسترده

مسطح

 

جنوب تا جنوبشرق

متوسط

 

کم

 

پراکنده

روشن

اقلیم تهران

تهران از نظر تقسیمات نه گانه اقلیمی در تابستان جزء مناطق گرمو خشک و در زمستان جزء مناطق سرد میباشد . ویژگی معماری مناطق گرم و خشک بدین صورت است:ساکنین مناطق گرم و خشک با اتخاذ تدابیر ذیل به مشکلات آب و هوایی این نواحی فائق گردیده اند .

1- بطور کلی ساختمانهای اینگونه مناطق با مصالحی از قبیل خشت و گل که ظرفیت حرارتی زیادی دارند بنا شده اند . در مناطقی که شرایط آب و هوایی بسیار حاد است کوشش گردیده تا با قرار دادن خانه ها در دل تپه ها یا زیر زمین زمان تأخیر را به بی نهایت می رساند ، و بدین شکل از شرایط گرمایی متعادل کم عمق زمین بهره گیری شود.

2- پلان ساختمانها تا حد امکان متراکم و فشرده بوده و کوشش گردیده تا آنجا که ممکن است سطح خارجی ساختمان به نسبت حجم آن کم باشد این تراکم و فشردگی پلان خانه ها میزان تبادل حرارتی از طریق جداره های خارجی ساختمان را چه در تابستان و چه در زمستان به حداقل رسانده و در نتیجه از نفوذ حرارت بداخل ساختمان در تابستان و اتلاف آن در زمستان بطور قابل ملاحظه ای جلوگیری می نماید .

3- معمولاً ساختمانها در بافتهای متراکم و مجموعه های بسیار فشرده بنا گردیده اند و از قبیل ایجاد بادگیر برای خنک نمودن هوای داخلی به شکل طبیعی اتخاذ گردیده که بسیار موثر می باشد.

8- استفاده از حیاطهای داخلی مشجر و معطوف نمودن فضاهای زندگی به این حیاط ها یکی از عمده ترین مشخصات معماری در مناطق گرم و خشک است حیاطهای داخلی که شامل درخت، حوض و سطوح گیاهکاری شده هستند یکی از مؤثرترین عوامل ایجاد رطوبت که در مناطق خشک اهمیت فراوانی دارد میباشد . اطاقها که فقطبه این حیاط ها باز می شوند در برابر باد و طوفان شن که معمولاً در مناطق کویری در جریان است و همچنین در برابر بادهای سرد زمستان حفاظت می شود .

دانلود بررسی مجموعه ورزشی جوانان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.