نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

دانلود طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری

طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری

پروژه طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری در31 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری

پایان نامه طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری
مقاله طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری
پروژه طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری
تحقیق طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری
دانلود پایان نامه طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری
پروژه
پژهش
مقاله 
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژ
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 42 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری


فصل اول

«مفهوم برنامه‌ریزی بر طراحی»

مفهوم برنامه‌ریزی:

 

مفهوم طراحی:

نکته 1: انسان برای انجام پیش‌اندیشه‌ی کارها، نیاز به «تفکر» و «طرح‌ریزی» دارد و همچنین، برای ساختن همه‌ی مصنوعات بزرگ و کوچک مورد نیاز خود، نیازمند «تفکر»، «تصور» و «طراحی کردن» است. «طراحی»، وسیله‌ی ساختن، آبادانی و تمدن است.

نکته 2: ما می توانیم با استفاده از قدرت «حافظه» و «تخیل»، آن چه را که قبلاً دیده‌ایم «تجسم» کنیم و نیز می توانیم به کمک «تفکر» و «تخیل» و «قدرت خلاقیت»، درباره‌ی آن چه که «ممکن است باشد» تعمق کنیم و تصویری از آن چه که می تواند باشد، مجسم سازیم و آن را ترسیم نموده، با دیگران در میان بگذاریم.

نکته 3: طراحی تلاشی اندیشمندانه، خلاقانه است که از تفکر، شروع و به ارائه‌ی محصولی زیبا، کارآمد و اصیل ختم می‌شود. و طرح نهایی همیشه عمق اندیشه و بصیرت طراح را در خود باز می تاباند و حکایتگر عمق اندیشه و بصیرت طراح را در خود باز می تاباند و حکایتگر عمق و سلیقه‌ی اوست.


فصل دوم

«ابعاد مختلف طراحی و مفاهیم آن»

معماری طبیعت:

هریک از این عناصر، با محیط خود رابطه‌ای سنجیده و توازنی دقیق دارند و هر جزء از اجزای آن‌ها در عین کمال، بخوبی در خدمت کل قرار می گیرند و ترکیب منسجم اجزا به کلیتی منسجم، واحد، کارآمد و زیبا منجر می‌شود.

ترکیب، شکل و ساختار آن‌ها، هماهنگ با طرز زندگی و بودباش موجود و هدف آنهاست.

 

معماری عناصر مصنوع:

همه‌ی آن‌ها از موادی بخصوص و با تکنیک‌های ویژه ساخته می‌شوند. هر کدام اندازه، شکل و هندسه‌ی خاص خود را دارند و متناسب با نیاز انسان، ابعاد جسمانی و نیاز‌های روانی او شکل می گیرند. در عین حال  هر یک از این مصنوعات به تناسب محیطی که در آن واقع می‌شوند (مثلاً در فضای باز یا بسته) و نوع نیروها و عواملی که بر آن‌ها اثر می‌گذارد ساختار خاص خود را پیدا می‌کنند و در هر صورت، این مصنوعات گرایش به کمال کارآیی و زیبایی دارند و متناسب با امکانات و محدودیت‌های مالی و تکنیکی موجود، شکل می گیرند.

ابعاد مختلف در طراحی

1- ابعاد عملکردی:

در معماری هر فضایی برای استفاده و عملکردهای خاصی طراحی می‌شود.

2- ابعاد جغرافیایی و محیطی:

طرح و سیمای ساختمان‌های مناطق مختلف با هم متفاوت است.

3- ابعاد هنری و ذوقی: 

معماری ما شاهکارهایی از زیبایی هستند و طرح‌ها و آثار معماری نیز در کمال ذوق و زیبایی طراحی و ساخته می‌شوند.


4- ابعاد فنی و تکنیکی: 

هر قسمت از یک ساختمان، اعم از بخش‌های پیدا و ناپیدای آن، با استفاده از ماده و صنعت به وجود می آید.

5- ابعاد اجتماعی و فرهنگی: 

سابقه‌ی تاریخی، ارزشهای اجتماعی، اهداف و ارزش‌های فرهنگی و دینی هر جامعه، عامل وحدت، تحول و تداوم حیات جامعه است و از عوامل اثر گذار در طراحی معماری به شمار می رود. ایجاد حریم، حفظ امنیت و ایجاد فضایی مأنوس و … در معماری ضروری است.


فصل سوم

«عوامل مؤثر در طراحی معماری و صورت عقلانی طرح»

یکی از گیراترین و مهم‌ترین مباحث در مبانی طراحی معماری «روند طراحی معماری» می‌باشد.

«هر پروژه، یک صورت منطقی و عقلانی دارد که اهداف، ویژگی‌های کیفی و ابعاد کمی آن را بیان می‌کند و اصول و احکام حاکم بر طراحی را روشن می سازد.»

اهداف و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه‌ی معماری

1- تعیین اهداف 

انسان در سایه‌ی نگرش زیبا، هدفدار و مسئولانه است که روش زندگی و مناسبات اجتماعی، اقتصادی و نظام ارزشی خود را سازمان می دهد و طرز تفکر، معیارهای گزینش، نحوه‌ی انتخاب و عملش را معین کرده، برنامه‌ریزی و یا طراحی می نماید.

معماری در پی ایجاد رابطه‌ای متوازن با طبیعت است؛ برای ایجاد محیط مناسب برای زندگی، رشد، تربیت و بالندگی می کوشد و در پی ساختن فضا و محیطی متناسب با شأن و رسالت انسان است.

2- تعداد برنامه‌ی فیزیکی طرح

تعداد فضاهای مورد نیاز هر پروژه، به همراه مساحت و مشخصات هر فضا، برنامه‌ی فیزیکی آن پروژه است. قبل از طراحی پروژه برنامه‌ی فیزیکی آن را تهیه می کنیم.

3- بررسی عوامل جغرافیایی و محیطی

معماری بومی در مناطق مختلف کشور، با توجه به شرایط خاص هر منطقه، مختصات جغرافیایی، ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد، نزدیکی و دوری نسبت به دریا، میزان رطوبت و بارندگی، به خوبی شکل گرفته و در طول زمان به کمال رسیده است.

4- شرایط اقلیمی

قبل از شروع طراحی هر ساختمان ابتدا، شرایط اقلیمی، مورد مطالعه قرار می‌گیرد و نتایج آن به صورت خلاصه ترسیم و نمایش داده می‌شود. این نمودار‌ها می توانند به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در ایده‌های طراحی مورد استفاده قرار گیرند.


5- بررسی و تجزیه و تحلیل زمین و هم جواری

شکل و مساحت، میزان و جهت شیب زمین کاربری‌های زمین‌های اطراف، امکانات دسترسی به زمین، دید و منظر مناسب زمین، عوارض مصنوعی یا طبیعی موجود را مطالعه می کنیم و همچنین خاک را بررسی می نماییم.

6- بررسی مصالح، تکنولوژی و سازه‌ی ساختمان

در سواحل شمالی، از چوب و در مناطق کویری از آجر، در مناطق کوهستانی شمال و غرب از سنگ، آجر و چوب برای ساختن استفاده می‌شود. استفاده از سازه‌های فولادی یا بتنی در کنار مصالح بومی نیز معمول است.

7- ابعاد انسانی و فضای معماری

نیاز به داشتن فضای شخصی، رعایت فاصله مناسب بین افراد در زندگی خانوادگی و یا دوستانه و تنظیم فاصله و حفظ حریم فضای شخصی در روابط و فعالیت‌های اجتماعی، از آن جمله است.

فضا، متناسب با ابعاد انسان، ابعاد لمس کردنی، شنیدنی و بوئیدنی نیز پیدا می‌کند این ابعاد بر نحوه‌ی احساس و نوع برداشت ما از فضا تأثیر گذارند.

8- مقیاس انسانی در فضای معماری

ابعاد و نحوه‌ی حرکت بدن انسان، از اصلی‌ترین عوامل تعیین فضا در معماری است.

9- الزامات تأسیساتی

سیستم‌های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان نیز شرایط محیطی لازم را برای ایجاد فضایی راحت و قابل سکونت ایجاد می نماید.

برخلاف سیستم سازه، سیستم‌های تأسیساتی در عین اهمیت، معمولاً در فضای معماری دیده نمی شوند.

مهندس معمار، قبل از طراحی باید با مشورت مهندس مکانیک و مهندس برق، در مورد سیستم‌های فوق تصمیم گیری کرده باشد و امکانات لازم برای استقرار تجهیزات و حرکت کانال‌ها و لوله‌ها و … را پیش بینی نموده باشد.


 

الف) نقطه:

نشانگر یک موقعیت خاص مانند انتهای عناصر خطی یا گوشه احجام در فضاست و ممکن است ابعاد و اشکال مختلف داشته باشد. اما در هر صورت باید نسبت به زمینه‌ی خود کوچک، متمرکز و بی جهت باشد.



ب) خط:

1-    خط، عنصر بصری یک بعدی است. برعکس نقطه که ایستا و بی جهت است.

2-    خط، نشانگر حرکت، جهت، رشد و پویایی بصری است.

3-  خط می تواند از نظر ضخامت و وزن، ظرافت و خشونت، نرمی و سختی، صافی یا زبری، حالات مختلفی به خود بگیرد. خط مستقیم نشانگر کشش متقابل بین دو نقطه است. ویژگی اصلی آن جهت آن می‌باشد.

4-    یک خط مستقیم افقی می تواند بیانگر، ثبات، استحکام، استقرار و آرامش و پایداری باشد.

5-    یک خط قائم بیان کننده تعادل موازنه‌ی نیرو‌های ثقلی است.

6-  خط مایل، بسته به نزدیکی به خط قائم یا افق، می تواند بیانگر حالت افتادن یا بلند شدن باشد، در هر حال بیانگر حرکت می‌باشد و فعال و پویاست.

7-    مفهوم خط می تواند از طریق دو نقطه و یا تکرار کافی عناصر مشابه، ایجاد و القا شود.

8-    خط ممکن است حتی بافت و نقش نیز داشته باشد.

9-  خط منحنی می تواند احساس یک نیروی در حال تغییر را منتقل کند و حالتی از تغییر ندریجی، حرکت نرم و لطیف را بیان نماید. می تواند حالتی برآمده و صلب، و یا برعکس، حالتی فرو رفته داشته باشد و سبک و آویزان به نظر آید. قوس‌های کوچک می تواند بیانگر پویایی بصری، تحرک و رشد بیولوژیک باشد. برای نمونه می‌توان به طرح‌های اسلیمی در کاشی کاری و گچ بری هنر ایرانی توجه کرد.

ج) سطح:

1-    «سطح» عنصری دو بعدی است که «شکل آن» اصلی‌ترین ویژگی آن را بیان می‌کند.

2-    شکل واقعی یک سطح، فقط زمانی رؤیت‌پذیر است که عمود بر سطح آن، به نگاه کنیم.

3-    کیفیت سطح، تابع کیفیت ماده‌ای است که از آن ساخته شده است.

4-    کیفیت سطح، می تواند بر ویژگی‌های بصری آن یعنی:

-         وزن و استحکام بصری

-         اندازه تناسب و موقعیت در فضا

-         انعکاس نور

-         تأثیرات آکوستیکی تأثیر گذار باشد.

5- سطوح، اصلی‌ترین عناصر معماری، در شکل‌گیری کف‌ها، دیوار‌ها، سقف می باشند، که خود شکل دهنده فرم ساختمان و فضاهای آن هستند.

نکته: حجم، یک عنصر بصری سه‌بعدی است، که «فرم» اصلی‌ترین ویژگی آن است.

 فرم، ویژه‌ی یک حجم، شکل ظاهری و ساختار بصری آن را نشان می دهد.

از نظر معماری، حجم به عنوان یک عنصر سه بعدی، می تواند توپر و یا توده‌ای باشد که با ماده اشغال شده است. و یا به صورت فضای خالی باشد که با سطوح، محدود و تعریف شده است.

«توده» و «فضا» دو مفهوم و ساختار مکمل‌اند که ترکیب آن‌ها به معماری واقعیت می‌دهد.

4- شکل

به خط پیرامونی و دور ظاهری یک سطح یا حجم، «شکل»، می گوییم که آن را از زمینه یا فضای اطرافش جدا می‌کند. شکل‌ها انواع مختلف دارند.

1-    فرم‌های طبیعی

2-    اشکال غیر مادی

3-    اشکال هندسی

نکته: مثلث، مربع و دایره، اصلی‌ترین اشکال هندسی هستند، این اشکال در بعد سوم هرم، معکب، مخروط، استوانه و کره را ایجاد می‌کنند.

الف) دایره و اشکال منحنی

دایره، شکلی‌ست، متمرکز و درون‌گرا که بر مرکز خود تأکید دارد. این شکل بیان‌گر وحدت، تداوم و خلوص است و مانند خطوط منحنی، احساسی از نرمی و لطافت را القا می‌کند. اشکال دایره‌ای شکل معمولاً پایدار و در زمینه خود، خود مرکز هستند.

اشکال و فرم‌های دایره‌ای شکل، بیانگر نرمی در فرم و سیالیت در حرکت‌اند و رشد بیولوژیک را القا می نمایند.

ب) مثلث

مثلث، بیانگر استحکام و پایداری‌ست و عموماً در فرم‌های سازه‌ای ساختمان به کار می رود زیرا بدون تخریب اعضای آن، شکل آن تغییر نمی کند.

نکته: مثلث وقتی متکی بر قاعده‌اش قرار گیرد از نظر بصری پایدار است و بر روی رأس ناپایدار و پویا به نظر می رسد.

مثلث از نظر ادراکی و بصری می تواند بیانگر تحرک، انقباض و تقابل باشد.

 

دانلود طراحی معماری و عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.