نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

دانلود بررسی بندر امام خمینی (ره)

بررسی بندر امام خمینی (ره)

پژوهش بررسی بندر امام خمینی (ره) در 16 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی بندر امام خمینی (ره)

پژوهش بررسی بندر امام خمینی (ره)
مقاله بررسی بندر امام خمینی (ره)
پروژه بررسی بندر امام خمینی (ره)
تحقیق بررسی بندر امام خمینی (ره)
دانلود پایان نامه بررسی بندر امام خمینی (ره)
پروژه
پژهش
مقاله 
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژهش
دانلود مقاله 
دانلود جزوه
دانلود تحقیق
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16

بررسی بندر امام خمینی (ره)


پیشگفتار

مجموعه حاضر حاصل تلاشی است که طی آن سعی گردیده است تا جایگاه تاریخی و ساختار اجتماعی و شرایط جغرافیائی و آب و هوائی بندر امام خمینی (واقع در استان خوزستان) به خوانندگان و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ این قطعه ارزشمند از خاک میهن معرفی شود، از آنجا که هدف اصلی در آ‏فرینش این مجموعه شناخت وجوه فرهنگی و تاریخی این شهر بوده است، سعی بسیار به عمل آمده است تا از ارائه آمار و ارقام که هم موجب ملال خواننده و هم اینکه گذشت زمان باعث غیرقابل استناد شدن آنها می‌شود پرهیز به عمل آید، اگر درجایی از کتاب آمار و ارقامی آورده شده است در مقام اجرای حکم ضرورت بوده است، دیگر اینکه با توجه به اهداف پیش گفته، در تألیف کتاب، علی رغم نقش انکار ناپذیر صنایع و تأسیسات عظیم صنعتی موجود در بندر امام که هر یک به تنهایی نقش به سزایی درچرخة اقتصاد کشور دارند به هیچ روی قصد ارائه گزارش در مورد آنها را نداریم جز در آنجا که به طریقی با موضوعات طرح شده‌ی ما ارتباط پیدا می‌کنند.

در همین ابتدا ذکر این نکته ضروری می‌نماید که : بندر امام همچون مادری مهربان ورنجدیده، این همه کارخانه و مجتمع و تأسیسات صنعتی را در آغوش خویش جا داده است ( که وجود یک شهر کافیست) و رنج رشد و بزرگی و بلوغ آنها را به جان خویش خردیده است اما اینک و با کمال تأسف شاهد بی مهری این فرزندان فراموشکاریم که زحمات طاقت فرسای مام خویش را بر طاق نیسان نهاده اند و قدم شایسته ای برای رفع مشکلات عدیده‌ی وی که بعضاً معلول وجود خود آنهاست برنمی‌دارند.

بجاست که فرزندان موصوف در حد وسع خویش در حفظ و نگهداری گاهواره های خود بکوشند و سعی بلیغ نمایند تا رنگ و روی آن و روی آبرومندی به آن ببخشند.

بدون شک بندر امام خمینی و اهالی سختکوش آن نقش ارزنده‌ای در زنجیره ‌ی اقتصاد کشور داشته و دارند[1] لیکن متاسفانه حرکت چشمگیر و قدم شایسته ای در جهت شناسایی زوایای فراموش شده‌ی تاریخی و فرهنگی این شهر که یکی از دروازه‌های اصل ورود کالا به کشور و بزرگترین بندر میهمان نیز هست ، صورت نگرفته است، دقیقاً به همین دلیل هنگامی که یکی از اهالی در سفر به خارج از استان قصد معرفی شهر موطن خویش را به دیگران دارد، نیازمند ارائه توضیحات فراوانی در این زمینه است.

نگارنده که خود در این خاک تفتیده قدم به عرصه‌ی گیتی نهاده است و هم در این خاک بالیده است در جهت ادای دین به زاد بوم خویش و اهالی مهربان و خونگرم و با فرهنگ آن به کتابت این مجموعه دست زده است.

برای هر چه پربارتر شدن این مجموعه سعی بسیار شده است تا هرچند به گونه ای با تاریخ و گذشته بندر امام در ارتباط بوده است (اعم از اسناد مکتوب و خاطرات و اطلاعات شفاهی معمرین) مورد استفاده قرار گیرد.

در این راه دهها جلد کتاب تاریخ وسفرنامه و مقاله مورد مطالعه و بررسی و کنکاش واقع و با غالب مطلعین در این زمینه مصاحبه به عمل آمده است.

به عنوان مثال، با صرف بیش از یکسال وقت و از میان 95 هزار برگ سند تاریخی تعداد 1411 برگ سند تاریخی، اداری استخراج گردیده است که قدمت بسیاری از آنها به بیش از هفتاد سال می‌رسد، ما حصل این کندوکاو انشاء الله در کتابی تحت عنوان ( بندر امام خمینی از منظر اسناد تاریخی) به چاپ خواهد رسید، ضمناً برای تجسم روشن تر بندر قدیم، با یاری جستن از اهالی، عکسهایی از بندر در ابتدای تاسیس جمع آوری و در قسمت های مختلف کتاب به چاپ رسیده است.

امید است مکتوب حاضر بتواند، همچون جرعه‌ای، اندکی از تشنگی ذهن جویا و پویای جوانان اهل بندر که از گذشته بندر چیزی ندیده و نشینده‌اند، بکاهد. از آنجا گفته‌اند: فقط دیکته نانوشته، غلط ندارد، مؤلف کار خود را از عیب و نقص و اشتباه بری نمی‌داند، لیکن رجاء واثق دارد که اهل نظر با سعه صدر و بزرگواری خطاهای احتمالی را خواهند بخشید، و درجهت اصلاح در چاپهای بعدی و تنویر ذهن نویسنده، موارد را متذکر خواهند شد.

در اینجا جا دارد تا از تمامی کسانی که بنحوی با کمک به این حقیر، مرا در تدوین این مجموعه یاری دادند، از همین ابتدا سپاسگزاری و تشکر خویش را اعلام نمایم.

ترکیب جمعیتی و جغرافیایی تاریخی بندر:

همزمان با آغاز احداث اسکله‌های ششگانه بندر و همچنین کشیده شدن خط آهن شمال به جنوب در سال 1328 موج کارگران جویای کار از شهرهای مختلف کشور و بخصوص از استانهای همسایه به سوی بندر سرازیر شد و ایشان بدین ترتیب شالودة احداث بندر امام خمینی را بنیان نهادند، بافت غالب جمعیتی شهر را ترکیبی از استانهای ذیل تشکیل می‌داد.

1- استان لرستان (غالباً الیگودرزیها)

2- استان ایلام (کلها)

3- استان همدان (غالباً‌اسدآبادیها)

4- بوشهریها

5- ماهشهری‌ها و هندیجانی‌ها

زیستگاه ساکنان اولیه بندر در پنج محله و یا کمپ بود که عبارت بودند از :

1- کمپ ترکها

2- کمپ الگودرزیها

3- کمپ کردها

4- کمپ (علی جعفر) (تگزاس)

5- بیست فامیلی( ناظم آباد)

لازم به ذکر است که بجز مهاجرینی از استانهای یاد شده، اقلیتی از سایر نقاط کشور در شهر سکونت و اشتغال داشتند، اما به هر حال لرها- کردها- اعراب و ترکها اقوام اصلی تشکیل دهنده موزاییک انسانی بندر امام هستندکه گذشت زمان آنها را با ظرافت و زیبایی در کنار هم چیده است.

با اهداء سلام

اینجانب علیرضا ابن رحمان نویسنده کتاب در دست تالیف ( تاملی بر تاریخ بندر امام خمینی )‌در پی تحقیقات و بررسی‌های خود در اسناد و آثار مربوط به گذشته‌ی بندر امام، به نام ( مرحوم ناخدا عباس دریانورد) برخوردم که بنابر شواهد و مدارک موجود فرمانده نخستین ناوجنگی ایران در عهد قاجار و نیز کاشف راه آبی خور موسی، منتهی به بندر امام است و از پیشقراولان تاسیس این بندر بوده است وجه بارز این شخصیت تاریخی، ادبی نوحه سرایی و نیز نوحه خوانی ایشان بوده است، به طوری که بسیاری از نوحه‌های سروده شده توسط این بزرگوار اینک و در ایام محرم در تکایا و حسینیه‌های شهر توسط عزاداران خوانده می‌شود، در باب ابعاد این شخصیت تاریخی به تفصیل در کتاب مذکور سخن گفته‌ام، علی ایحال به آن شورای معظم و خدمتگذار پیشنهاد می‌شود، به پاس قدردانی و به منظور زنده نگاه داشتن نام ( ناخدا عباس دریانورد) خیابان و محله ای به نام ایشان نامگذاری شود.


دانلود بررسی بندر امام خمینی (ره)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.