نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

نابترین فایلها

فایلهای کمک آموزشی

دانلود گزارش کارآموزی (شبکه Admini stratar)

گزارش کارآموزی (شبکه Admini stratar)

گزارش کارآموزی (شبکه Admini stratar)در 42 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود گزارش کارآموزی (شبکه Admini stratar)

گزارش کاراموزی شبکه Admini stratar
کاراموزی شبکه Admini stratar
کارورزی شبکه Admini stratar
دانلود گزارش کارآموزی شبکه Admini stratar
پروژه
پژهش
مقاله 
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژهش
دانلود مقاله 
دانلود جزوه
دانلود تحقیق
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 127 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 42

گزارش کارآموزی (شبکه Admini stratar)


تنظیم و کنترل برنامه Network Nelghborhood

بعد از نصب کارت شبکه آیکون تنظیمات آن در درون Conrtol Panel  یا همچنین میز کار یا Desktop  جهت تنظیمات قابل مشاهده است.

جهت تنظیم شبکه کافی است شما روی آیکونNetwork Neighborhood  کلیک راست نموده و گزینهProperties  را انتخاب نمایید.

قبل از شروع کار و تنظیمات لازم می‌دانم شما را کمی با این پنجره و مشخصات آن آشنا نمایم.

درون این پنجره پوشه‌های (Tab) گوناگونی وجود دارد و مهمترین آنها قسمت Configurations  یا پیکربندی شبکه و بخش Jdentification  یا مشخصات و شناسایی کامپیوتر می‌باشد.

در بخش Configurations یا پیکربندی معمولاً‌ گزینه‌های جهت بکارگیری، Client Protocols  ,( )  adapters (  ) (  )  وservices  (  ) وجود دارد.

Clients .

نرم افزارهای Clients شما را قادر می‌سازد که پرینترها و فایهای مشترک (Shared) را در کامپیوتر‌های دیگر مشاهده و استفاده نمایید.

Adapters.

 adapters ، یک وسیله سخت افزاری است که از نظر فیزیکی مشخص می‌کند کامپیوتر شما به شبکه متصل است.

Protocol :

نشانگر یک زبان مشترک است که کامپیوترها جهت ارتباط با یکدیگر از شبکه نیاز دارند. (کامپیوترها باید از یک زبان مشترکTcp/Ip  جهت ارتباط با یکدیگر استفاده نمایند.)

Services:

بعضی از سرویسهای شما را قادر می‌سازند که شما بتوانید فایلهای و پرینترهای خود را با دیگران در شبکه مشترک (Share)  نمایید و سرویسهای دیگری جهت گرفتن پشتیبان اتوماتیک از سیستم (Automatic system bacukp) تنظیمات و ثبت از راه دور (Remote Registory) و عامل کنترل و مشاهده شبکه(Network Monitor Agent)  وجود دارند.

در زیر این گزینه‌ها سه دکمه Remove,  AddوProperties  وجود دارد که با کلیک روی دکمه Add پنجره‌ای باز می‌شود که شما می‌توانید در صورت نیاز از آن protocol) , services,clint , (adapter  مورد نیاز خود را اضافه نمایید.

و درصورتی که بخواهید گزینه‌ای را حذف نمایید آن را انتخاب نموده و روی دکمه Remove  کلیک نمایید. برنامه حذف خواهد گردید.

با انتخاب گرینه‌ای و کلیک روی دکمه properties  شما مشخصات و تنظیمات جزئی و بیشتری را در پنجره باز شده مشاهده خواهید نمود.

در بخش Primary Network Logon ، شما می‌توانید با کلیک در مثلث پایین رو، نوع اتصال به شبکه را انتخاب نمایید. این بخش نشان می‌دهد که کدام شبکه اتصال شما را پشتیبانی خواهد نمود. بنابراین شما از آن شبکه استفاده نمایید. مثلاً اگر شما windows Logon را انتخاب نمایید شما به ویندوز 98   متصل بوده و در صورتی که شبکه شما قطع باشد شما هیچ پیامی بر این مبنی نخواهید داشت. ولی اگر گزینه Client for Microsoft network  را انتخاب نموده باشید، هنگام ورود به ویندوز پنجره‌ای از شما نام کاربرد (User Name)  و رمز ورود (password)  و احتمالاً Domain  یا نام شبکه را از شما خواهد خواست و در صورتیکه شبکه شما دچار مشکل باشد، پیامهای هشدار دهنده رد این بخش مشاهده خواهید نمود.

در قسمت انتهایی این پنجره یک دکمه فشاری به نام File and printers Sharing  وجود دارد که با کلیک روی آن پنجره دیگری باز می‌شود که شما می‌توانید با کلیک درون جعبه‌های دو گزینه موجود اجازه دهید دیگران از فایلها و پرینترهای Share  شده و مشترک شما استفاده نمایند.

در قسمت Tab (Identification)  یا مشخصات کامپیوتر شما سه کادر وجود دارد که عبارتند از:

Computer Name :

در جلو این کادر شما می‌توانید نام کامپیوتر خود را برای شناخته شدن در شبکه برای دیگران درج نمایید. (حداکثر 15 حرف و بدون فاصله باشد.)

Workgroup :

نام گروه کامپیوتری است که در ارتباط می‌باشند و کامپیوترها باید هم جهت مشاهده و هم قرار گرفتن در یک گروه حتماً دارای یک Workgroup  مشترک باشند. (حتماً رعایت حروف بزرگ و کوچک در این قسمت دقت شود و در اینجا هم بیش از 15 حرف و فاصله ممنوع است. بهتر است جهت راحتی کار اسمی مشخص و کوچک و با حروف بزرک نوشته شود. مثلاً SAF )

Computer Descrption:

در این بخش شما میتوانید جهت مشخص شدن دقیق هر کامپیوتر توضیحات خاصی را درج نمایید که اختیاری است و دیگران را قادر می‌سازد اطلاعات بیشتری را در رابطه با آن کامپیوتر در صورت لزوم مشاهده نمایند.

تنظیم شبکه

همانطور که گفتیم جهت تنظیم شبکه روی آیکون Network Neighborhood  کلیک راست نموده و سپس گزینه properties  را انتخاب می‌نماییم.

در پنجره باز شده دقت می‌کنیم حتماً گزینه‌های مورد نیاز موجود باشند از جمله:

Client for Microsoft nework

Dial- up Adapter

Tcp/Ip

File and printer sharing for Microsoft

Network

در صورتی که یکی از آنها نبود به روشی که گفته شد با کلیک بر دکمه Add آن را انتخاب و اضافه می‌نماییم. مثلاً برای اضافه نمودن پروتکل Tcp/Ip روی دکمه Add کلیک کرده و از پنجره دکمه Add موجود را کلیک می‌کنیم. پنجره‌ای باز می‌شود که دو قسمت می‌باشد.

در بخش Network Protocols  پروتکل مورد نیاز مثلاً Tcp/Ip را انتخاب می‌نماییم. برای افزودنFile and printer sharing for Microsoft Network  روی دکمه File and printer sharing واقع در پنجره Configuration کلیک نموده و در کادر جعبه‌ای گزینه‌ها کلیک کرده و انتخاب می‌نماییم.

بعد از تنظیم و کنترل Configuration در قسمت Identification  کلیک نموده و یک اسم به کامپیوتر خود جهت شناسایی راحت دیگران در شبکه در قسمت نام کامپیوتر (Name Computer) توضیحی در زمینه آن کامپیوتر می‌نویسیم که لزومی نیست.

بعد از اتمام تنظیمات اگر روی دکمه OK   کلیک نمایید، پنجره شروع به فعالیت نموده و نسبت به تنظیم و نصبت برنامه‌های تنظیمی اقدام می‌کند و احتمالاً سی دی ویندوز ویا درایور یا راه‌انداز کارت شبکه را از شما خواهد خواست که با هدایت آن به مسیر مربرطه و نصب موارد خواسته شده کامپیوتر مجدداً راه‌اندازی (Restart)  شده و بالا خواهد آمد و در صورتی که گزینه Client for Microsoft network را در پنجره  Configurationدر بخش Primary Network Logon  انتخاب نموده باشید، کامپیوتر هنگام بالا آمدن پنجره ورودی کاربر را بالا خواهد آورد و شما با نوشتن نام کاربر و رمز ورود می‌توانید وارد شبکه شوید.

دقت شود که می‌توانید در صورت عدم رمز ورودی را برای راحتی همه خالی گذاشته و شماره کامپیوتر را به عنوان نام کاربر نوشته و دکمه OK را کلیک نمایید.

حال اگر سرور به اینترنت وصل شود تمامی دستگاههایی که روی آن تنظیم شده‌اند و متصل می‌‌باشند  قادر خواهند بود از طریق شبکه به اینترنت وصل شوند.

تذکر:

همانطور که قبلاً نیز گفتیم در بخش Tcp/ IP  سایر دستگاهها به غیر از سرور که بطور دستی آدرس دادیم بایستی گزینه پیش فرضی Obtain an IP Address انتخاب شده باقی بماند تا بتواند از سرور و از طریق برنامه Wingate  یک آدرس دریافت نماید. برای آنکه کنترل نمایید آیا این آدرس را گرفته است یا نه می‌‌توانید در کادر Run  از قسمت Start  کلیک کرده وبا اجرای برنامه Command  آن را چک نمایید.

در پنجره باز شده کافی است فرمان ipconfig  را نوشته و دکمه Enter را بزنید. آدرس IP دستگاه مشخص خواهد شد. اگر یک آدرس شبیه آدرس سرور مثلاً 10.0.0.4 را مشاهده نمایی متوجه می‌شود که این دستگاه از سرور یک آدرس گرفته و می‌توانید با نوشتن فرمان Ping  و آدرس سرور کاملاً‌ به اتصال شبکه مطمئن شوید. یعنی هنگامیکه مثلاً فرمان زیر را می‌نویسید ping 10.0.0.1  اگر سرور روشن باشد حتماً‌ بایستی جواب یا Reply  از آن به شما برسد.

نحوه استفاده از برنامه Wingate برای کنترل شبکه

اکنون در این بخش قصد داریم کمی با کارکرد بعضی از برنامه‌های Wingate آشنا شویم. به هیمن خاطر کافی است روی آیکون Wingate بر روی نوار وظیفه دوبار کلیک نموده و با نوشتن رمز ورود وارد برنامه شوید. همانطور که گفتیم این پنجره بطور پیش فرض در دو طرف دو پنجره جداگانه که هر کدام نیز شامل سه بخش می‌باشد را باز می‌نماید. در سمت زاست اگر روی Activity کلیک نمایید شما می‌توانید کاربرهای متصل به شبکه را زیر نظر داشته و حتی مشاهده نمایید وارد کدام برنامه یا سایت می‌شوند.

در بخش History  شما می‌توانید فعالیتهای کرابران خود را در تاریخها گذشته کنترل نمایید.

(چه ساعتی، کدام کاربر و کامپیوتر با کدام IP  آدرس وارد چه عملی انجام داده (وارد کدام سایت شده) و چند لحظه طول کشیده و چقدر اطلاعات فرستاده یا گرفته است) را به دقت مشاهده نمایید و با کیلیک راست روی صفحه می‌توایند آن را حذف یا ذخیره نمایید.

در بخش System messages  هشدارها و ایرادهای موجود در شبکه و برنامه جهت اطلاع آورده می‌شود.

اما د سمت چپ همانطور که دیدید در بخش Services  شما از سرویسهای و برنامه‌های Wingate  می‌توانید استفاده، برنامه ریزی و تنظیم نمایید مانند استفاده Wingate  که مشاهده گردید.

در بخش users  شما در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید گروه group  و کاربر user  تعریف نموده و مانند ویندوز 2000  عمل نمایید.

و در بخش System  نیز شما تنظیمات برنامه و دستگاه را دراید و می‌توانید آن را در صورت آشنایی کامل تنظیم نمایید.

تذکر:

با کلیک روی برنامه Help (برنامه کمکی) این برنامه می‌توانید از قسمتهای و برنامه‌های بیشتر سود بجویید.

کار ابزارهای TCP/ IP

روش پیاده سازی پروتکل‌های Tcp/ Ip در ویندوز 2000  حاوی مجمو‌عه‌ای از ابزارهای و برنامه‌های کمکی است که کاربران و مدیران شبکه به وسیله آنها می‌توانند بر فعالیتهای پروتکل‌های Tcp/ Ip نظارت داشته باشند.

و در صورت لزوم نسبت به رفع اشکال آنها اقدام کنند. بسیاری از برنامه‌های کمکی، نگارشهای مبتنی بر ویندوز2000  همان برنامه‌هائی هستند که بر محیطهای مبتنی بر Tcp/ Ip تولید شده‌اند وامروز ابزارهای استاندارد برای مدیران شبکه به شمار می آیند.

برنامه کمکی Ping

Ping اصلی‌ترین و متداولترین برنامه کمکی در رابطه با Tcp/ Ip می‌باشد. این در واقع ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید فعال بودن پروتکل Tcp/ Ip را در کامپیوترتان مشخص کنید.

همچنین امکان اتصال به سایر کامپیوترهای موجود در شبکه و یا امکان تعیین آدرس IP مربوط توسط سرویس دهنده DNS  را نیز مشخص می‌کند.

دانلود گزارش کارآموزی (شبکه Admini stratar)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.